Bakben.
Hejsan! Skulle vilja veta om det är någon mer som haft en hane med dåliga bakben? En av mina första hanar blev förlamad i bakbenen då han var drygt två och nu har jag en som börjar bli lite "halt" och han har tappat i vikt då han var en stor gos på drygt 1 kg. Han är ca 2 år och 8 månader så det är ju ingen överraskning att han snart hamnar i råtthimlen men jag vill bara veta om det finns något att göra när han väl börjat bli dålig?
Han har fortfarande god aptit, börjar dock tappa lite hår och man ser att han börjar bli gammal.
Bakbenssvaghet är ett vanligt ålderstecken, ja, tyvärr. Pensionärsanpassa buren så han inte trillar & slår sig bl.a. Bland Vanliga råttfrågor ska det finnas en artikel om detta.
Som redan nämnt. Tyvärr en sak som inte är så ovanlig på just hanar. Förekommer även på honor men inte lika vanligt. Finns flera orsaker som ligger bakom. Men mestadels ålder. Denna är en sak http://ratguide.com/health/musculoskeletal/degenerative_osteoarthritis.php
Kan bromsa upp lite med att ge extra b vitamin.
Tips är att hålla råttan lite rörligt men anpassa buren. Så kan de klara sig längre om de inte blir för stela.
De kan falla mycket enklare. Vatten och mat behöver kanske anpassas så de når. Jag har en nu som haft det en tid och numer rätt kraftig sådan. Han bor i bebisburen med de nyaste pojkarna som sällskap. Lite lägre bur. Han mår annars bra och tar sig överallt. Men sista dagarna har han haft svårare att klättra. Så jag har nyss satt in en stege till hyllplanet och häntmattan. Han har även ett hus på bottnen med varm mysig fleace. Verkar gilla att mysa ner sig mer nu efter bakbenen blivit sämre. Kan bero på att de kan få svårare hålla kroppsvärmen. Något man kan behöva tänka på.
Men jag har annars tur. Då han är så pass rörlig så har han ännu inte fått några direkta följd problem som kan bli.
Annars kan det bli problem med avföringen och deras egenmöjlighet att tvättta sig. Kan bli sår/skador av avföring som sitter kvar på kroppen och att de släpar kroppen i avföring för mycket om buren inte hålles ren. Eller att de inte kan tvätta sin penis. Där kan man behöva hjälpa lite med fuktig trasa, babyservetter om det behövs. Även friska råttor kan va usla på detta ibland.
Ende jag får hjälpa min herre med är att hålla öronen rena. Tar utkanten med en tops eller försktigt med fingret. Samlas rätt mycket skräp yttre örat.
En del kan även ha problem att hålla fast sin mat, då får de även svårare att äta. Och riskerar då tappa vikt. Vill man inte stödmata så är det läge att låta dom somna in om detta sker.
Som på alla äldre råttor med eller utan problem. Kan man även behöva klippa klorna då och då. Deras klor blir som alla äldres naglar. Hårdare och mer svårskötta för de själva. De slits även inte på samma sätt längre. Med bakbensvaghet kan det komma att de inte slits alls.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Sedan bör man även utesluta andra saker. Som sjukdomar, ohyra, inälvsparasiter.
Men i detta fallet är det en fin ålder och tyvärr inte konstigt med att få på äldre herrar.
Glömde även det ovan. Något som kan ske är också att kroppen inte kan ta upp näring på samma sätt längre som i yngre ålder. Mer anpassad mat kan stötta att bibehålla vikten. Min herre får mat som bebisar här hemma. Oftast 1-2 mål färskmat om dagen som är lätt ätlig. Ofta mjukare mat. Barngröt, egen gjord barnmat(mixar mat för att inget skall petas ut). Men mjukare mat som färskmaten är, Brukar va lättare äta för råttor. Medelålders bör man va mer försiktig ge mycket av detta så de inte byter ut torrfodret helt för det inte är lika gott. Och att de inte ökar i vikt.
Kan även va smart tillsätta lite vitaminer/mineraler i maten. Typ laxolja, b vitamin, smådjursvitaminer på flask/tablett.
Denna vet jag även en del droppat ner lite i maten då och då. Mer vanligt hos råttägare förr innan det folket började försvinna https://www.kronansapotek.se/Mivitotal-Plus-Vitamin-%26-Mineraltillskott/p/820499?gclid=CjwKCAjw7MDPBRAFEiwAppdF9CfwGV0Dq62_ousR68wa-Idua4piAlTIXDaOwSsVQiNDpZZoMOKKohoCwOsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.