Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 964 ggr
Poppy1
0

Ansträngd andning

Min lilla Tuva har genom hela livet varit väldigt 'nysig' men har på sistone blivit rosslig och snorig. Hon fick först Bisolvon, men när det inte gick över fick jag utskrivet Metecam av veterinär. Det fick hon i tre dagar, när det inte hjälpte gick jag över till Vibranord enligt veterinärs rekomendation.

Rosslandet blev bättre, hon låter mycket mindre och ibland inget alls. Mycket mindre snor. Men.,.När hon andas ser det väldigt ansträngt ut, som att hon gungar lite med hela kroppen. Hon äter och dricker och är ganska pigg och kommer gärna ut en stund på kvällen. Inte lika mycket som vanligt, men tänker att hon nog är påverkad av att få Vibranord.

Någon som varit med om samma? Hon ska ha antibiotika i ca två veckor till, tänker om jag ska avvakta att åka till veterinär då hon trots allt blivit lite bättre sen jag började medicinera.  Åker gärna till veterinären med råttorna men helst inte i onödan då det känns som onödig stress för dom (och pengar för mig även om det är mindre viktigt). Hon har varit såhär ett tag, och verkar inte ha panik över att inte få luft så det är inte så illa. Mer att det är litegrann kämpigt. Kanske också del av biverkning av Vibranord?

Alla tankar och funderingar välkomna :) självklart kommer jag ta henne till veterinär om det blir sämre, men alltid bra att höra andras erfarenheter.

Poppy1
0

En fundering till, kan det vara magont av antibiotika?

[KatarinePierce]
0

Det låter inte så bra! Skulle åka till veten

tanglytails
0

Jag tänker spontant bukandning. Åk intill vet.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
1

Vibranord tar en del bakterier men inte alla, även rätt mild medicin. Kanske bara hjälpte mot en sak och råttan hade mer än en bakterie i kroppen. Eller att råttan skulle behöva fortsätta på medicinering ytterligare en vecka eller två. Kan även va att vibranord inte tar allt av vad just din råtta har eller för milt för att ta allt. Finns olika former av medicin som alla tar olika saker. Vibranord och baytril har mer brett spektrum och mildare. Är det riktigt illa kan man få två mediciner att ta samtidigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

tanglytails
0

Hur går det?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Poppy1
0

Tack för svar. Tyvärr visade det sig vara lungcancer och Tuva fick somna in igår :( min lilla älskling! Enligt veterinär hade det gått gått väldigt fort som det tydligen kan med sån här tumör, och det var inget nån av oss misstänkte vid besök för två veckor sedan.

[KatarinePierce]
0

#6 så synd. Hon är nu påväg till rått himlen