Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2330 ggr
Kebab-Eme
0

Fäller hår?

Brukar råttor fälla hår? Eller är det att dom är gamla eller nåt sånt?
Mina älsta råtta Albina fäller heela tiden. Dom dära långa vita hårstråna överallt! Nåt jag kan göra åt saken?

Är det nåt fel?
Hjälp..

KöttbulleKorv

Itchy
1

de fäller ;)

vissa mer än andra, men rexade råttor tkr jag är allra värst, jag kan dammsuga upp vita rexade pälsstrån till förbannelse XD

(har ändå bara en rex)

You can't spell Bitchy without Itchy

Kebab-Eme
0

Okej va bra då vet jag xD
Detta är en slät Albino (Där namnet Ablina kom xD)
Men hon börjde med detta för någon månad sedan.
Pga ålder eller nåt?

KöttbulleKorv

Itchy
0

de kan fälla periodsvis, precis som hundar & katter

You can't spell Bitchy without Itchy

Lilith
0

Jag tror även att vit päls syns bättre än mörk, eftersom, iaf jag, har väldigt mycket mörka kläder.

[Ratass]
0

Tycker de brukar fälla en del om de är stresade, tex om man försöker klippa klor, då blir det hår överallt

Kebab-Eme
1

Jag får väl stå ut med detta hår fällande antar jag :P

KöttbulleKorv

mikeiko
0

Mina tjejer fäller jättelite, och jag har ändå bara mörka textilier hemma, och störs inte alls. Kanske värmen som fått henne att fälla mer än vanligt?

klick
0

Av mina erfarenheter fäller hanar mer än honor

Kebab-Eme
0

Jag har bara honor så jag kan inte säga så mycket ;P

KöttbulleKorv

AnnaRamnemark
0

#8 jag håller lite med där med att hanar fäller mer än honor. För mina honor fäller typ inget alls medans alla mina hanar tappar päls hela tiden. Har funderat på detta med och undrar om man kanske ger dem förlite närig för päls och klor. precis som vi människor behvöer näring för hår och naglar ibland. Men mina råttors klor växer ju som ogräs.

Apootie
0

Vet att den här tråden är jättegammal, och har ingen aning om ifall det finns en nyare. Men jag skriver i den här istället för att göra en ny!

Klippte klorna för första gången själv på min ena hane idag, och sedan ser jag att han tappar jättemycket päls! Absolut inte så det blir kala fläckar, men jag var helt hårig efteråt och när jag drog med handen lossnade en del. De har tappat lite päls nu (klippte dock bara ena hanens klor, då den andra inte behövde), men vet inte när de byter päls efter bebispälsen? De är 5 månader. Kunde det ha berott på stress?

Är mina första råttor, så jag blev lite orolig och läste lite här… Men ändå. Kände att jag var tvungen att fråga 😕

Pischtulka
0

Jag vet att råttor fäller hår vid stress, det sade en veterinär till mig när jag såg hår på bänken efter undersökningen av mina råttisar. Men nu ser jag att håret fastnar i fleecen där råttisarna sovit. De är ca 6 månader och rexar. Den ena v dem som också är roan, tycker jag har alldeles för lite hår, ser nästan rosa ut på vissa ställen. Kan det vara hon som fäller? Hon är inte stressad.

Novachan
0

Går det att jämföra hur mycket hår råttor kan fälla med typ kaniner eller marsvin? För jag antar att de inte fäller lika mycket som katter…