Nötter?
Nu till jul brukar jag köpa mycket nötter och det är ju väldigt populärt även bland råttorna.
Finns det några nötter som man inte ska ge eller som är bättre än andra?
Gör det någon skillnaden om man ger nötter med/utan skal (förutom att dom får gnaga mer)?
Finns det någon gräns för hur ofta man kan ge dom nötter eller hur mycket man kan ge?

Nötter innehåller mkt fett och bör inte ges för ofta. Mina brukar få ca. en gång per vecka med skal på för att ha lite att jobba på… Nötter utan skal känns onödigt när dom är så bra på att gnaga sönder saker… Hasselnötter brukar vara bra, om det är för lätt så testa med paranötter 

#1 Hassel nötter får dom rätt ofta, en gång i veckan eller mer om det har varit dåligt med annat gnagbart. Hur många brukar du ge per råtta?

Jag köper hasselnötter i lösvikt på Coop, dom är rätt stora så dom brukar bara få ca. en per råtta.

Ok tack så mycket :)
Nötter innehåller BRA och hälsosamt fett! Grejen med gnagare och nötter är att de gärna favoriserar dem och då blir maten för ENFORMIG.
Nötter med skal är bra till djur som har ett stort gnag/aktiveringsbehov.
Valnötter sägs vara den nyttigaste nöten då den innehåller väldigt mycket Omega-3. Annars är mandel och pecannöt väldigt nyttigt. Jordnöt bör man undvika helt då det innehåller ett fett som kan framkalla bl a hjärtinfarkt.
Fröer är också väldigt nyttigt. Några av de nyttigaste fröerna är solrosfrö, sesamfrö (med skal), linfrö (okrossad) och quinoa (ört eg).

#5 Ok tack :) Där finns det ju massa gott att välja på
Apropå fetter. Finns det något speciellt bra man kan ge en råtta som behöver gå upp i vikt/växa till sig? Gärna nåt man kan ge medans han är ute eller så då iaf en av dom andra absolut inte behöver gå upp.
Oj. Visste inte att jordnötter va så illa. Har sånna oskalade i torrfodret. Ska genast sluta med det.
#6 rått kött, kolhydrater, motion
#7 jag gav mina råttor jordnötter i fodret i många år innan jag läste ett forskningsresultat… jordnötter kallas ju för "den farliga/onyttiga nöten" - fast det inte ens är en nöt… gul_zebra kan informera mer om den… synd att den är så god… almondy snickers tårta… åh… eller jordnötssmör… mums
#8: Det beror på om den är rå eller inte ;P Råa jordnötter innehåller "antinäringar" (anti nutrients, har inte lyckats med en vettig översättning där :P) som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ner protein och stärkelser, samt gör så att de röda blodkropparna klumpar sig. Rostade jordnötter funkar dock, och de allra flesta ska visst vara rostade ^^
Finns en massa info på http://ratfanclub.org/diet.html :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja jag tänker inte sluta äta jordnötssmör:) Men att ge djuren saker som direkt är dåligt för dem tänker jag inte göra. Gubben har lite svårt att förstå varför de får bättre mat än oss…
Så linfrön är bra alltså? Det har jag hört är farligt pga blåsyran.

Mvh Stephanie