Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 682 ggr
Grodan
0

Provrörsbefruktning

Man gör det på människor, så varför inte på djur?

Vi ska inte leka med djuren och naturen. Nej och det sant. Någon del av mig skriker alltid bäckto dö ståounäijtsch, men anta att

• världens vackraste råttfärg håller på att ta SLUT!!! Det finns bara två råttor med anlaget och de är 1,5 - 2 år gamla!!!

Det är fråga ett, moral o etik.

Fråga två, låter det sig göras? Svar: JA!!!

Det är inget nytt. Man gör det i laboratorier jämt och ständigt. Kostsamt som tusan - eller några tusen i a f. Har ej exakt prislapp, men det är inga problem att kolla upp. Den som har pengar kan utan problem göra detta. Det man gör är att ta ägg och spermier från donatorerna (de där råttorna med speciella anlag, men som är olämpliga att avla på av någon anledning - ex sjukdom, ålder el dyl) och stoppar i ett rent labdjur (osmittat, ungt och friskt). Labdjuret får vara "värddjur", föder kullen och tar hand om dem som sina egna ungar.

Skulle DU kunna tänka dig göra detta?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ladysoul
0

Vilken är världens vackraste råttfärg?

Lells
0

jag undrar också vilken färg du menar?

Daydreams
0

Ja absolut

Daydreams
0

hur tar dom ägg och spermier från djuren?Fundersam

Stephanie
0

Om jag var rik skulle jag GÄRNA sponsra råttaveln… Men nu är jag inte det Fundersam Btw, vi har precis börjat med genetik/genteknik på biologin nu. Det är intressant!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

annelie-h
0

ja, som grodan säger så görs det ju hela tiden.. tex för att få knock-out möss mest iofs (möss med släckta gener) man opererar råttan.. plockar ägg och sedan öppnar äggledaren och stoppar in det igen. hur man får spermierna vet jag inte.. men tjurar får ju en låtsas ko som samlar upp.. kanske en råttjej med världens finaste färg:)

Nutiz
0

Antar att Grodan menar färgengraphite Räcka ut tungan

Maliceangel
0

Jag skulle inte göra det. Vad ger oss rätten att mixtra med djuren samt ge onödigt lidande bara för att vi vill ha ett speciellt utseende? Nu får det räcka. Ska vi börja panik avla på råttor också för att inte förlora en speciell färg? Det finns antagligen en anledning till att den färgen håller på att försvinna! Låt det vara så då..

Min åsikt :)

Ladyinred
0

Det finns en anledning till att pandorna håller på att försvinna med, ska vi låta allt ha sin gilla gång? Global uppvärmning, utrotning både på land och i haven, föroreningar. Det finns massor som håller på och hända som inte många av oss är särskilt lyckliga över. Ibland måste man ingripa. Och vi har sen väldigt lång tid mixtrat med allt vi kan komma på. Det är inte många krukväxter som är naturliga så att säga. Men sen är ju frågan om en färg är en tillräckligt stor anledning, det är ju upp till var och en att svara på.

Lexi
0

Ah jo du har rätt i det du skriver, men här handlar det om en viss färg… inte en art.

Dock så tycker jag att det inte är nåt fel på provrörsbefruktning. Så länge man har kunskapen och gör det på rätt sätt så att både psykiska och fysiska defekter kan undvikas, så kör på.

Maliceangel
0

# 9 Anledningen till att pandorna håller på att försvinna är ju för att vi förstör jorden. men varför ska råttor plågas för att vi vill ha tillbaka en färg vi själva har skapat???

Att jämnföra ett djur som är utrotningshotad pga OSS och en färg vi själva äckel-avlat fram är stor skillnad tycker jag…

Så länge det gynnar djuren själva och inte OSS så tycker jag att vi ska rycka in.. men vad bryr sej råttorna om en färg? Pandorna är för djurens skull, färgen för vår

kan jag förklara på något annat sätt?

Daydreams
0

Jag tycker att det vore ett bättre alternativ med provrörsbefruktning än risk parning om det finns ngt speciellt man verkligen vill bevara.

Själv är jag inte så intresserad av färger men om jag hade en råtta med en fantastikt bra linje rent temperamentsmässigt som var för gammal för att avla på och det inte fanns ngn annan väg att fortsätta linjen då tycker jag provrörsbefruktning skulle vara ett bra alternativ.

Men visst om det är en plågsam process skulle jag tveka. Men rent hypotetiskt om råttorna som är inblandade inte fick ont eller mådde dåligt av processen så ja då skulle jag gärna använda provrörsbefruktning.

Maliceangel
0

#12 Jo, skulle det inte innebära något som helst negativt för råttorna utan enbart positivt så varför inte? Då finns det ju inget som skulle hindra.

Ladyinred
0

Men går det att få ut äggen ur råttan utan att sprätta upp den så att säga? Och gör det inte det så måste den ju sövas och de flesta här vet nog vad det kan få för konsikvenser :/

Grodan
0

Hm… jag skrev bara ett exempel. Det kan vara en färg eller ett speciellt anlag, alltså en speciell gen, ett recessivt anlag. Några exempel på sådana är

• dumbo
  • chocolate
  • mink
  • blue, russian blue, graphite
  • pinkeyed genen som ger champagne och silver fawn
  • rubyeyed genen som ger fawn och beige
  • varianter på c-lokuset som pew, himalaya, siamese
  • burmese, black eyed siamese
  • teckningar som husky, roan, variegated, hooded, ambk, bläsad
  • mm

Låt oss anta att alla xråttor (välj ovan, gärna något du tycker om) dör och vi har bara två kvar och det är överlevnaden av denna gen det handlar om. Den etiska frågan…

Hur det går till rent tekniskt vet jag inte mer än att ägg och spermier plockas ut från de djur man vill ha anlagen ifrån. Dessa befruktas och sätts sedan in i en ung och frisk råtthona. Allt detta görs av experter i ett laboratorium där tillgång finns till proffsutrustning. Jag tror att man förut inte fick tillbaka sina ägg och spermiedonatorer, men idag är det säkert fullt möjligt att få dem tillbaka.

Nidnal
0

På kor spolar man ut äggen. Fast de hormonbehandlas innan för att det ska bli många ägg, vet inte hur de reagerar i övrigt på hormonbehandlingen? Fast å andra sidan får ju råttor många ungar i samma kull ändå, så de kanske inte behöver hormonbehandlas?

Maliceangel
0

#15. Jag skulle inte tycka att det var okej, så mitt svar är nej

skojvivi
0

#12: Men det borde vara större risk med provrörsbefruktning än att chansa med en parning? Speciellt eftersom kunskapen om råttor bland veterinärer inte är särskilt stor, och jag skulle anta att de skulle vara tvunga att hjälpa till ifall en eventuell provrörsbefruktning skulle bli aktuell. Sedan behövs definitivt stor kunskap i genetik, avel, anatomi och råttor rent allmänt innan man ens borde överväga tanken på detta hos råttor.

Och ska jag vara ärlig så tycker jag att insemination hos bland annat kor och hästar är rent sagt ut hemskt. Och ja, jag vet varför man gör detta också. Att då även ens överväga provrörsbefruktning hos smådjur (här då råttan) för att bevara en färg är fruktansvärt. Avel ska inte gå ut på att man ska behålla "fina" färger, utan för att satsa på hälsa, livslängd, temperament och liknande. Inte för att man gillar dumbos, en viss färg eller teckning.

För mig är sådant inte alls okej. Det är ren egoism som spelar in i så fall.

Grodan
0

#18 Vi pratar nu om ett ingrepp som sker på ett laboratorium med utbildad personal, veterinärer och alla de rätta instrumenten. Allt sker på laboratoriet under stenhård koll, du får INTE hem den dräktiga honan. Du får ungarna! Du betalar för proffsframtagen kull och det får du.

Man använder metoden för att få stammar fria från ex Mycoplasma!

Det är STOR skillnad på veterinärer som har egen praktik och som jobbar på ett laboratorie. I a f för oss som har möss och råttor. Visst kan vi fråga oss om vad som sker i laboratoriemiljö, men jag själv har lärt mig så otroligt mycket och lär mig fortfarande mycket från just den miljön. Det finns så otroligt mycket kunskap där och på ett större institut finns otroliga kunskapskällor i form av erfaren personal, rutiner och regler samt ofantliga mängder litteratur - vetenskaplig litteratur!

Stephanie
0

Men vad händer med honan då? Ledsen Tas hon bort?

Grodan
0

Det tror jag inte. Du kan säkert få tillbaka din gamla hona, fast hon då kanske är utan livmoder.

Stephanie
0

Ahh… Men klarar dom sånt då? När dom är så gamla… Då lär dom ju inte heller kunna få livmoderinflammation.

Ladyinred
0

Och med äckligt avanserad teknik kan de säkert hålla livmodern vid liv i ett provrör eller dyligt så att den kan fortsätta producera ägg.

Raja
0

En aspekt är ju att man slipper stressande transporter om avelsdjuren bor långt ifrån varandra.