Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 440 ggr
SusanneStromstedt
0

Känner oss lurade

Min tonårsdotter ville ha en tamråtta så vi stack iväg för att köpa en.Bur hade vi redan,som vi köpt begagnad.

Allt var förberett för det nya keldjuret!På djuraffären fanns endast en råtta kvar.Den var svart och halvvuxen,och var handtam.Vi stod kvar vid kassan när expediten gick för att hämta råttan.Vi köpte samtidigt en liten "resebur" i genomskinlig plast, som råttan fraktades hem i.

Väl hemma var det problem att få den ur "reseburen" till den riktiga buren men till slut lyckades vi.Den verkade vettskrämd den lille stackaren.Så lät vi den vara ifred fär att lära känna sin nya omgivning.Dagen efter skulle vi kolla till den igen och ge nytt vatten.jag stack ner händerna i buren för att ta vattenskålen och tjong…så satt råttans tänder djupt inne i mitt finger!!Ont gjorde det,men jag blev mest rädd för råttans beteende.

Den skulle ju vara handtam.Det tar jag som att den INTE attackerar när man sticker ner händerna.Min dotter sa att den nog inte gillade doften från mig,så hon ville försöka.Det gick inte bättre där,dast denna gången attackerade råttan rakt upp i ansiktet.Vi hämtade vår granne som själv ägt massor av råttor.han skakade på huvudet och sa;dom har gett er en otämjd råtta,eller så är den sjuk!Vi gick tillbaka till djuraffären,med hela den stora buren och krävde pengarna tillbaka,men där ville ingen kännas vid att råttan kom därifrån.Och expediten som sålt den till oss fanns inte på plats.Så vi fick inget tillbaka.Nä,sa dom!Vi säljer bara handtama råttor här.Den där måste ni ha fångat ute!!

Det vi gjorde sen var att gå till vår veterinär som fick avliva den.Det var väl det mest humana tycker jag.

Det är ett par år sedan detta hände nu,men vi tänker aldrig mera köpa ett djur från djuraffär!

Fy fasiken säger jag bara,för oseriösa djuraffärer!!

camilla85
0

Tyvärr är ju detta allt för vanligt. De finns de som har turen att hitta djuraffärs råttor som håller sig friska och snälla men allt för vanligt tror jag inte att det är. Man ska heller aldrig rådfråga djuraffärer om råttor. Oftast men inte alltid så har de inga som helst kunskaper om dessa djur. De säger att råttor kan bo själva, ha spån i buren och använda hjul vilket är helt fel.

Mycket bättre med dessa forum där det finns många kunniga och erfarna personer. 

Skulle ni vilja ha råttor igen någon dag så finns det rätt många uppfödare ni kan höra efter hos.

SusanneStromstedt
0

Ok,tack!Nästa år bor tonåringen i en studentlya.Det var tal om att ha en ny råtta då ev.

Men då köper vi hos en uppfödare istället!Skrattande

camilla85
0

Det låter bra.

Du skriver en ny råtta men jag hoppas du menar minst två för råttor får enligt lag inte bo ensamma så de är flockdjur.

pzyhr
0

Fy för oseriösa råttägare säger jag…Du har tydligen inte ens läst på tillräckligt nog för att veta att man ska ha minst TVÅ råttor. De är flockdjur. Du behöver bara gå in på första bästa hemsida om råttor och där understryks bestämt att råttor ska vara minst TVÅ.

Stephanie
0

#4 Och FY F*N för otrevliga människor Flört Man behöver inte klaga förrän man faktiskt vet om hon tänkt skaffa EN råtta, eller bara menar "råtta".

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mezzzanina
0

Det finns väldigt gott om oseriösa djuraffärer.Jag skrev själv en tråd om det förut här.Borde lägga ut de riktigt oseriösa djuraffärerna här egentligen…

AtjoProsit
0

#6  Jag kan komma med ett exempel på en oseriös djuraffär…Hemlis

Zandra---83
0

Jag har alltid köpt av djuraffärer och fått trevliga råttor,men jag har haft ett antal nu och vet hur jag ska göra om jag råkat fått någon som ej är helt trevlig.Men men,var ej det jag ville säga!

Det jag ville var att du kan få trevliga råttor från djuraffärer,men ett tips var alltid med och hämta den och se hur de reagerar redan i affären.Du ska få ta i den i affären också det är inget de ska säga något om,om de gör de så kan du/ni bara gå och ärligt talat skita i den affären och ta någon annan om ni nu vill ha från zoo.För det är ju du /ni som ska leva med den och då ska ni ju fatta tycke för den redan i affären!

Nu råkar jag skriv den överallt,men ska ju vara dom,för ska ju vara minst två av samma kön.

Kvadding
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft 6 st + dom 2 jag har nu…. och alla har jag köpt från en och samma djuraffär (reptilzoo) som säljer dem som ormmat =/…. har ALDRIG haft några sjukdomsproblem med dom, + dom har varit hur underbara och trevliga som helst…. har förstått under årens gång att zooaffärägaren inte avlar o har sig hur som helst.. + han kelar mycket med råttorna.. sen visst!! det är J*VLIGT bissart och sjukt att man kan gosa o ha sig med dom när säkerligen mer än hälften går till ormmat =/…. och jag vet vad de flesta här tycker om "zooråttor".. kan hålla med er… men jag menar… hade ja inte köpt tex Märtha & Snusan, så hade dom varit uppätna nu vilket fall som helst… och nej jag vet… man kan inte tänka så… men jag e väl litta trångsynt o tänker inte riktigt…

Kvadding
0

sen måste jag även tillägga

sålänge människor stödjer köttindustrin…

så kan jag stödja den industrin… för precis som med köttindustrin så kommer den inte att förändras för att jag köper 2 råttor som sällskapsdjur…

+ att köttindustrin är värre! för där köper ni ju djuren som MAT!!!!!!! så sålänge ert samvete inte stoppar er från att köpa djur som föds upp för att bli mat till er! så kan ni heller inte klaga på folk som köper djur som ska bli mat men istället ger dom en chans att få leva och få ett bra liv hemma hos er…

det är iaf min åsikt!!!

Daydreams
0

Men om din zooaffär är så bra, hur kom det sig att han inte sa ngt om könen på råttorna ni köpte?

gulzebra
0

#10: Två fel gör inte ett rätt.

Är inte felfri själv heller (senaste råttorna var zooråttor som jag råkade förälska mig i exempelvis. Dock inte ormmatsuppfödda men iaf) men just det resonemanget blir bara så… fel, liksom.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

SusanneStromstedt
0

Givetvis är det två honråttor som det är tal om.Men då när vi köpte råttan, fanns det bara en(som vi tog så länge).Dom skulle få in en ny kull veckan därpå…

Nä,nu är det bara uppfödare som gäller hädanefter!

Daydreams
0

#10 Ok så du äter inte kött, men du ger väl dina råttor och de andra djuren kött?

Kvadding
0

tänk… vad ska ormarna äta? grönsaker eller?

människan kan utan några som helst problem överleva utan kött.. men endå äter ni det.. för att de e gott?! lite sjukt.. menmen

grisar tillexempel.. dom föds också upp för att bli mat…  mat som inte ens är nödvändigt för oss… men som är "gott"… hm?!

ajja, inte lönt att ens argumentera…

Allamej
0

Jag tror faktiskt att det bara var en vanlig fråga, om en människa är vegeterian så klarar man sig fint men råttor behöver animaliskt protein.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Kvadding
0

ja.. varelser som behöver tex kött ska få äta det… så som ormarna som behöver ett levande byte…

Allamej
0

Det roliga med det hela är att om man lär ormarna från första början att äta dött så fortsätter dom äta dött.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladysoul
0

#18 Men man ska ju helst ge ormarna levande föda då det knappt finns någon näring i dött.

Zandra---83
0

#18 Det är inget måste att ge ormar levande föda!

Allamej
0

19, om något går från levande till död och inget mer görs med kroppen, på vilket sätt sjunker då näringsvärdet? Är ormarna vampyrer eller? Måste dom ha ett nyss släckt liv för att må bra? Nä, jag tror inte det…

Ladysoul
0

Det finns religioner som inte tillåter att man äter något som innehåller vissa typer av djur. Strikta vegetarianer äter inget kött, hinduer får inte äta kor, muhammedaner och judar får inte äta gris etc. Dessa grupper kan inte leva i enlighet med sin övertygelse, eftersom de inte kan få några som helst garantier för att maten inte innehåller något för dem otillåtet eller oönskat. En frukt eller grönsak kan innehålla material från insekter, fisk, gris, människa eller något annat djur. Vi får inte veta om de djur vi avses äta är manipulerade med gener från andra djurarter eller till och med från människor. Dessutom är det i stort sett omöjligt även för forskare att avgöra om vår mat innehåller mänskliga gener eller inte, eftersom tester inte med säkerhet kan avslöja det.

Läs mer här.. 

Ninja
0

#21 Frysning gör att näringsinnehållet i mat sjunker.. men jag har aldrig hört att det ska vara så mycket att ormarna far illa av det. Tvärt om är det många som matar sina ormar med upptinat dött utan problem, men allt för många ger fortfarande levande..

Ladysoul
0

#21 Näringen försvinner när man fryser ner djurfodret.. Kroppen bryts ner och eftersom kroppen slutat fungera bryts näringen ner tillsammans med organen. Visst, all näring försvinner inte men ca 70 % försvinner, därför ska man helst ge levande, det är mkt bättre.

Terato
0

Kan man inte avliva precis innan utfodringstillfället då?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zandra---83
0

Kroppen bryts ej ner om den frys för då skulle den ju ruttna i frysen och lycka till med det!Om man lyckas med det är man inte dålig!

Ladysoul
0

#25 Klart man kan.. Finns sån apparat eller nått som man lägger mössen i.. där somnar de in och kroppen hålls fortfarande varm..

Ladysoul
0

#26 Om du dör och kroppen slutar fungera klart du bryts ner.. Nej man ruttnar inte i frysen.. Det är ju kallt där.. logiskt lix. Hehehe

Zandra---83
0

#28 Jo men just det frys den direk så bryts den ej ner,men ju mer den ligger framme ju mer bryts den ju ner.Men frys den så är det ju lungt.

Ladysoul
0

#29 Det funkar tyvärr inte så. Blodet pumpar inte längre och allt blir stilla och bryts därmed ner. Snälla försök inte läxa mig för jag vet hur det är. Dör en människa och man fryser ner honom så är kroppen inte likadan efter en vecka.. Så funkar det.

Zandra---83
0

#30 Men snälla någon!Jag vet i alla fall hur mina råttor jag hade för x år sen såg ut innan jag kunde begrava dom,jag fick lov att ha dom i frysen i flera månader pga att de dom under vintern och innan jag begravde dom sen när det gick kunde jag inte låta bli att ta en sista titt på dom för att få säga adjö ordentligt till dom.Inte var det någon skillnade på dom i alla fall.De såg minnsan ut som de gjorde när de dog,det var lika vackra då.Såå kanske är det skillnad på frysar,men det tror jag knappast!Möjligtvis om man har en frys som är alldeles för gammal så är det klart att det blir skillnader,men inte annars.

Daydreams
0

#31 Så bara för att något SER likadant ut efter att du fryst in det så betyder det att det ÄR likadant?

Zandra---83
0

#32 Suck en till som inte fattar något,men visst tänker ej ens försöka förklara för dej för när du väl fått för dej en sak så vägrar du inse att du har fel,det är bara något jag märkt vid andra trådar!Så ens meningslöst att säga något mer till dej!

Daydreams
0

haha tänk lite då

Terato
0

Men avliva innan matningstillfället bara så behöver man varken frysa in eller ge levande! Jag har inget forskningsunderlag för varken det ena eller det andra och det finns mycket lidande i den här världen som är svårt att gradera.

Angående det här med aggressiva zooråttor: Jag har också varit med om det. För mig slutade det med att jag lämnade tillbaka dem. Lusten för tamråttor dog dock inte ut för det! Se till att dotra din håller sig här så kan hon och du lära er massvis om tamråttor! Läs Gerodean Ellebys Den fantastiska sällskapsråttan och ställ massvis med frågor! Och dyk upp på utställningar och evenemang/träffar så att ni får träffa trevliga sällskapsråttor! Det tog ett år för mig efter mina argsinta zooråttor innan jag fick hem mina goa uppfödarråttor. Så ta tid på er! Det är ganska mycket med råttor och det tycker jag man ska berätta. De är enkla men ändå komplicerade djur! :)

Har träffat supergoa zooråttor också. Men det är mer lotteri att köpa zoodjur.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
0

#15: "människan kan utan några som helst problem överleva utan kött.. men endå äter ni det.. för att de e gott?! lite sjukt.. menmen

_grisar tillexempel.. dom föds också upp för att bli mat…  mat som inte ens är nödvändigt för oss… men som är "gott"… hm?!"

_Som sagt, två fel gör inte ett rätt. Det finns folk som mördas, det gör inte att jag automatiskt har rätt att gå och mörda nån jag också, exempelvis. Jag fattar vad du menar men att ha det som argument är bara dumt…

Ang "ni" får du gärna specificera vilka som ingår i "ni", för själv äter jag inte kött och har inte gjort det på drygt 7 år nu.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

Vad handlar den här tråden om egentligen? Vad var det SusanneStromstedt ville få ut för diskussion?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SusanneStromstedt
0

Jag ville ingen diskussion alls ha faktiskt!Jag häpnade över vilken vändning det tog…Skäll utan orsak från nr #4 ,men det är ok KyssJag svarade ju (#13)…

Jag ville bara berätta om det oseriösa som vi råkade ut för,så att inte fler gör samma sak som oss!För vi blev väldigt besvikna och jag tror att den stackars råttan var skräckslagen,kanske tagen direkt ute i naturen.Såna där djuraffärer på stormarknade,kanske i synnerhet borde kollas upp!Jag har kontaktat jordbruksverket ang. denna affär och hoppas på att den blir stängd faktiskt!

Velsan
0

Vill bara tilllägga att ska man ge sin orm vuxna möss, så kan det gå illa. de kan skada en orm ordentligt. Jag gav alltid mina upptinade pinkisar. :)