Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 479 ggr
Ladyinred
0

Råtta som mobbar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Det e så att jag har lite funderingar angående en av mina råttor. Hon har mer eller mindre hoppat på mina andra råttor sen jag fick henne.(Slutet av augusti). Inte varje dag men några gånger i veckan i alla fall. Ena stunden e de jätte lungt i buren och alla ligger och sover ihop, nästa blir man väckt av att nån skriker för glatta livet på rund av att hon jagar dom.
Hon har aldrig skadat nån på riktigt men jag tyckr att detta borde va rätt stressande för de andra råttorna.

Till en början tyckte jag att detta nog va rätt normalt när hon skulle klättra i rang för att bli "ledarhonan". Men efter så här lång tid borde ju det vara uppgjort tycker man :/

Vad tycker ni jag bör göra? Låta dem va för ingen blir ju skadad? Låta henne bli en olycklig ensamråtta??

Hon är väldigt social och gosig mot oss och är lite favoriten här hemma om man får säga så om sina små älsklingar.. Så det finns inte på kartan att jag skulle göra mig av med henne. Vill ju bara att det ska fungera.

Ladyinred
0

Ingen som har några idéer?

annelie-h
0

Mina är systrar som levt tillsammans in två månader (hela sitt liv såklart) och de bråkar och lägger varandra på rygg.. den ena är jättemesig piper så man tror hon håller på att dö, men bara sålänge hon förlorar.. ha ha.. annars är hon duktig på att starta buset.. mes. även om hon bara blir putsad så är det ju jättejobbigt.. piiiiiiip…

det kan vara jättelugnt för att sedan vara fullt liv och brak när de rullar runt.. är det bara hon som börjar "bråka"? eller börjar de andra också? kan ju vara så att de busar..

Ladyinred
0

Nä det e bara hon som "busar". Först så är det nån som piper högt i ett hus eller liknande. När man går närmre för att se vem det e så flyger den pipande rätt genom burn för att komma undan samtidigt som råttan i fråga jagar efter… Nu har jag i och för sig två rätt nya småtjejer som e extra roligt att bråka med. Men hon jagar oxå min gammel tant som snart är två år.

darkness
0

tror att hon bara busar, leker… hon kanske är en väldigt busig ung dam

va gammal e hon?

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Ladyinred
0

Hon e lite över fem månader. Jag har fått rådet att aktivera henne extra utanför buren. De har sin utevistelse varje dag. Men jag får jobba lite mer med henne. Hon kanske bara är uttråkad;/

gonis
0

vilken fin färg hon hade! själv har jag spanat in en liten mörk chokladbit i djuraffären ;)