Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 894 ggr
lolaisdenied
0

HJÄLP!

Molntuss har ett rött sår ovanpå huvudet och det är JÄTTE svulletGråter! Det var inte där innan idag… Han lutar jättekonstigt på huvudet och när man rör där så piper han… Vad ska jag göra

lolaisdenied
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

BILD

Nidnal
0

Kanske att det är en abcess? Men de ska väl inte komma så fort? Ta honom till veterinären imorgon och kolla, det ser allvarligt ut!

Ladysoul
0

Stackars Molntuss :(

Kan det vara en varböld?

lolaisdenied
0

Jag vet inte alls.. det har kommit bara på några timmar i alla fall..intemer än 5 timmar..

tänkte också på varböld men.. ska man ta hål på det?
bor långt ute i ingenstans och vet inte var jag ska ta vägen =( fan

Ladysoul
0

En veterinär kanske får tömma den om den inte spricker av sig själv.. Spricker det själv kan man nog klämma ut varet försiktigt.. Fick göra det på min katt en gång och då hade jag sån koksaltlösning och badda det.. Tvättade såret några ggr om dan tills det läkt till sig.. Men du bör nog fråga någon som vet säkert :/

Nutiz
0

Kläm inte på den!!
Är det en abcess kan den spricka inåt om man klämmer och kan ge råttan blodförgiftning!

Ladysoul
0

#6 Om det är en varböld och den spricker själv ska man fortfarande inte klämma på den? *funderar*

Allamej
0

Varböld = Absess

= kläm inte

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladysoul
0

#8 Jag vet att det är samma sak ;)

lolaisdenied
0

Jag ska inte klämma.
Ringde djursjukhuset och de verkade inte precis veta.. trodde att han slagit i huvudet.. o de sa de kostade 2000 att va där o så sa hon att han skulle röntgas.. men ja de är ju inte så bra.. känns lite sådär att åka in när de inte verkar kunna så bra och hon jag ringde till sa att hon inte alls visste om de kunde göra något.. vet inte vad jag ska göra..

Stephanie
0

#10 Ring till någon annan! Är det ett sår och en svullnad så låter det som en abcess. Varför skulle det kosta 2000kr hos veterinären!? Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

lolaisdenied
0

#11 jag har ringt en annan och han visste ännu mindre
men jag ska avvakta och imorgon blir det vetten direkt på morgonen.. hoppas de har någon tid ledig till mig bara..

de kostar typ 2000 bara för att gå in genom dörren nu när det är natt, akuttid..

The_Rat
0

Hur är läget nu då? Har bölden försvunnit?

lolaisdenied
0

Ringde imorse och försökte få tid. Den första jag ringde till pratade jag med igårkväll. Ytterst otrevlig person och jag hade oturen att prata med honom imorse igen. "vi har ingen tid till dig, du får åka till en annan veterinär"

Ringde en annan och han sa "jag sysslar inte med sånt"
vadå sånt Skrikandes säg smådjur eller vad som helst.. men "sånt"? ..

Daydreams tipsade mig om en veterinär. Ringde dit och de var jättetrevliga. Fick en tid bara någon timme efter jag ringt, trots de inte hade tid egentligen. Otrovligt trevliga och de var lugna och en av de gosade med molntuss:)

**och till saken (svar på #13)
**Bölden har lagt sig lite men den är i större utsträckning. Nu påverkar den ögat. Jag har ringt runt och så.. Veterinären sa som någon annan att det förmodligen är öroninflammation. (vet itne varför han är svullen då..) Han var röd i örat och hon trodde trumhinnan var sprucken. Han har fått medicin, Bactrim för öroninflammationen och Metacam för svullnaden.
För övrigt lutar han inte huvudet åt sidan lika mycket som igår..
Hoppas medicinen fungerar…

Ladysoul
0

Får man fråga vad kostnaderna blev? Är ju bra för folk att veta att vill man ha en råtta så tillkommer veterinärkostnader och medicin  också när råttan blir sjuk, och det är inte precis billigt.

lolaisdenied
0

#15 när jag var hos distriktsveterinärerna i klippan tog de 500 kr  för fem minuter. De klämde lite på råttan och konstaterade att det var en tumör, som jag redan visste. Men det var min första råtta så jag ville se om de kunde säga något mer än det.. Men inte..

Detta idag kostade 230 kr (det var akut tid jag fick men det kostade inte mer för det).
Jag fick bactrim av dom med mig hem. De hade inte Metacam, annars hade jag fått det, men jag fick recept till apoteket. Metacam kostade 117 kr för 1,5 mg/ml

De var lugna och stressade inte igenom undersökningen=)

Grodan
0

Vad tyckte veterinärerna att det var för fel på Molntuss?

Det var så många konstiga symtom: snett huvud, svullnad, sår, röd i örat, öm…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lolaisdenied
0

#17 De trodde han fått öroninflamation och att det var därför han höll huvudet snett. Att han trillat och slagit sig pga sin dåliga balans..

Molntuss sover väldigt mycket nu fast när han väl är vaken så verkar han rätt pigg. Han lutar inte snett med huvudet längre och svullnaden har gått ner.
Dock är han helt lila/mörkblå vid ena ögat, bakåt mot örat och bakom örat och upp på huvudet. Liknar ett rejält blåmärke -orolig-

Grodan
0

Kan det inte vara det då? Ett blåmärke?

lolaisdenied
0

#19 jag hoppas att det är ett blåmärke och inget annat..
Det måste verkligen göra ont. Tänk att ha ett blåmärke som täcker halva huvudet!

Grodan
0

aj

lolaisdenied
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte ta en bild men det syns inte så bra

GRJM
0

Stackars! ta hand om er!

Grodan
0

Jo, det syns. Ser hemskt ut. Hur ser han ut i örat?

lolaisdenied
0

#23 gör så gott jag kan för att lillen ska må bra*

#24 det ser ut som om det är blåmärke i örat, väldigt mörkt där inne o.O Men annars har jag inte sett något där hm…