Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 571 ggr
pralin
0

Trivsel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skaffade mina två töser i början av sommaren. Hittade en annons på blocket om två små tjejor som behövde ett nytt hem pga. tidsbrist. Nu är det så att den ena tjejen, Selma, är blind och förmodligen halvt döv. Selma är inte så jätteaktiv då hon är helt blind.. ligger helst stilla och sover, gosar och äter. Den andra tjejen, Mimmi, är fullt frisk och VÄLDIGT aktiv.

Vill även tillägga att de trivs väldigt bra ihop 

Mår någon av dem dåligt pga. de olika "personligheterna", eller vad man ska säga. Kan det vara så att Selma skulle behöva lite mer lugn och ro, och Mimmi lite mer liv och fart?

Vet inte riktigt hur jag ska formulera det.. men tror ni att Mimmi "mår dåligt" av att inte ha någon som vill leka med henne? Och då menar jag någon som har full behåring och en stor lång svans, för självklart tar jag ut dem varje dag så de får undersöka och leka runt.

Kram Amanda

Slängde med en bild på Selma också.

pralin
0

Och här en bild på Mimmi.. bara för att jag ska behandla dem lika ;D

pralin
0

putt

Lollo86
0

Är du helt 100% på att Selma är helt blind? jag har haft/har albinosar och de flesta av dem har setat å lixom gungat fram och tillbaka, så det ser ut som om de är blinda.. men jag tror att de har lite sämre syn bara.

varför tror du att hon är döv också? lyssnar hon inte på dig när du pratar, eller vad är det som får dig att tro det?

[Inana]
0

Oh va skönt att jag läste det här! Jag funderade på om min albinotös var blind, väldigt stilla, inte särskilt nyfiken, ligger helst och myser. Och precis det där gungandet du nämde. Men du tror det är dålig syn bara?

(förlåt att jag lånade tråden, hoppas det går bra :) )

pralin
0

Hon reagerar väldigt dåligt på ljud, sen så har hon alltid ena örat uppåt, precis som om hon försöker höra bättre.

Mig spelar det ingen roll om hon är blind/döv eller inte, bara hon mår bra. Helst vill jag att något "proffs" skulle kika på henne så jag får reda på om det är som jag tror.

Jag har gjort "tester" på henne. Satt henne på en öppen yta med en skål med mat. Hon tog maten, backade cirka 30 cm från skålen. När hon hade ätit upp den maten hon tog från skålen så skulle hon gå och hämta ny. Under tiden hon hade smaskat hade jag flyttat skålen ca 30 cm åt ett annat håll. Men hon gick fram till den tidigare platsen och letade. Hon såg verkligen inte skålen som stod på den nya platsen.

Sorry, nu blev det mycket att läsa.

Lollo86
0

#4 ja jag tror att albinosar har lite sämre syn, än "vanliga" råttor. iallafall utav min erfarenhet. varför skulle de annars sitta å gunga när de tittar på nånting?

Men det där med att hon är trött jämt vet jag inte. jag har en albino nu som har hur full energi som helst och vill jämt springa ute hehe.

Lollo86
0

#5 okej man tycker ju att hon borde kunna lukta sig till maten då när hon har dålig syn. tror inte att hon är helt blind. men du kanske kan kolla upp det närmare på något sätt med någon veterinär eller så?

pralin
0

#7 ja, det kanske är en bra idé

fast å andra sidan så mår hon ju inte dåligt av det, så vitt jag vet

RobFrazie
0

Jag vet inte om detta passar in i denna tråden. Men tråden heter Trivsel och jag lyckades få Cheeze att sitta på min axel och lite idag. Lyckades få henne att sova i mitt öra när jag låg å kollade på tv. Doodle är inte lka förtjust i mig som Cheeze är, men jag hoppas jag lyckats med henne oxå snart :D har bara hafft dem i 2 dagar nu :D

lolaisdenied
0

#9 "Lyckades få henne att sova i mitt öra " hehe de lät roligt;P

RobFrazie
0

#10 hehe ja asså dom har varit rätt rädda av sig sen dom kom hit. men jag sate upp henne på axlen och sen la jag mig i soffan och till slut så låg on vid örat och sov. sen väckte jag henne å då srang hon runt på hela mig, och det var högt över mina förväntingar måste jag säga:p

pralin
0

Är det ingen som kan svara på min första fråga? ;D

Daydreams
0

Svårt att svara generellt när man inte träffat råttorna, men jag tror inte att dom lider. Har svårt att tro att den ena råttan skulle vara helt blind och delvis döv även om det verkar så. Men oavsett det så om dom tycker om varandra, dvs putsar varandra, sover tillsammans etc så har dom säkert bra utbyte av varandra. Sen kan ju du aktivera den som är piggast mer.