Behöver råd desperat
jag har behandlat mina råttor med baytril nu och en är fortfarande sjuk.när jag ringde veterinären sa dom att om det inte går över ska jag komma in så att de får röntga och sedan gå vidare.. behöver man verkligen röntga?? blir det inte samma behandling ändå oavsett?? jag är så deprimerad just nu för allt jag gör är att springa hos veterinären hela tiden.. jag kommer bli ruinerad.. önskar att jag skaffat försäkring från början.. har skaffat nu och hoppas den går igenom:s
om de får röntga så måste dom ligga över på sjukhuset och då blir kostnaderna samma som jag betalat innan (1500:-) plus kostnaderna för röntgen.. usch.. jag orkar snart inte mer..

är det verkligen någon som röntgat sina råttor någongång? för det känns som att det värsta det skulle kunna vara är mykoplasma, men de går upp i vikt och äter och dricker bra.. det är väl "bara" att få medicin?
Spontant känns det som ett sätt att mjölka pengar.. sist de låg inne gjorde de bedömningen att det inte behövdes röntgen.. suck..
Misstänker veterinären något specifikt eftersom de vill röntga? Eftersom de har skrivit ut antibiotika måste det ju vara en infektion, har de tagit blodprov för att se vad det är?

De har undersökt dem och säger att det är en övre luftvägsinfektion..
nej, de vill bara röntga för att se hur det ser ut.. var så de sa första gången. och då gick jag med på det, men veterinärerna på exotiska smådjur ansåg inte att det behövdes alls. de hör ingenting från lungorna heller. saken är det att det blir så otroligt dyrt (600:- plus kostnad för röngen) utöver undersökningsavgiften på strax över 500 om de måste ligga inne igen och röntgas. känns sådär, särskilt eftersom jag inte provat baytril och vibramycin i kombination ännu, det kanske hjälper.
tveksam blir jag även eftersom när jag skulle hämta dem sa de att de var som två helt friska råttbebisar och att de inte hade sett något snor.. yeah! jag såg det när jag kom hem och lite piggare var de men nös faktiskt som innan…
Jag måste väl kunna säga nej till röntgen och få dem att skriva ut vibramycin/ronaxan och baytril. frågan är hur populärt det är..
Den lille är inte särskilt sjuk. bara att hon nyser och hostar kanske en gång om dagen.
En övre luftvägsinfektion ska inte behöva röntgas! Det är ju en vanlig förkylning. Hörs inga biljud från lungorna heller så kommer man väl inte hitta annat än två friska lungor när man röntgar..
Det tråkiga med att chansa med medicinering är ju att man ökar risken för resistens.. Är du säker på att råttan fått i sig allt av medicinen när du gett den? Hur länge har hon varit sjuk, och har allmäntillståndet varit tydligt nersatt? (om du bortser från nysningar och hostningar)

Om allmäntillståndet inte är påverkat dvs om den sjuka råttan inte lider så hade jag låtit det vara. En del råttor kan rossla mer eller mindre resten av livet utan problem.
Om råttan skulle lida så be att dom skriver ut roxan som kan kombineras med baytrilen. Om inte det fungerar kan man prova baytril o kortison. Som sista absoluta nödlösning Tylan, men då ska råtta vara riktigt sjuk. Men jag skulle inte röntga en råtta som nyser o hostar för jag antar att man måste söva råttan och det är inte rekomenderat när dom har såna problem. Det är alldeles för riskfyllt med narkos. Hoppas lillen kryar på sig.

precis! det känns ju inte alls motiverat.. jag väntar veckan ut och ser om hon håller sig såhär, annars blir det ronaxan etc.. tack för inlägget!

innan första medicineringen var den ena hängig och båda var uttorkade.. nös mest hela tiden, men nu har de gått upp i vikt och är två goingar där den ena nyser och hostar ibland. allt som allt känns det bra, när hon inte får hostattacker:)
Åh vad skönt att ni tänker som jag.. känns som de inte vet vad de sysslar med ibland..

hon har väl varit sjuk mer eller mindre in två veckor ungefär.. men de sista dagarna nu har hon varit rätt bra:)

Jag har fått 2 råttor röntgade. Första råttan var Fjodor, som hade andningsproblem. Veterinären ville röntga för att utesluta tömör i lungorna. Såhär i efterhand inser jag att det var ganska onödigt, han hade ju lunginflammation…
Andra råttan som blivit röntgad var Capri, efter att ha haft livmoderinflammation i 4 veckor. Röntgen visade på förstorad livmoder och vi tog beslut om att operera bort den. Operationen gick bra och hon är nu riktigt pigg igen.
I båda fallen gjordes röntgen utan att söva råttan. Klart det var ganska stressande men det går! På Capri provade de även med ultraljud, vilket hon accepterade förvånansvärt bra!
Jag betalade kring 600 kr för röntgen, fast då ingick undersökningsavgiften.

då låter det som ganska onödigt för mina råttisar.. särskilt eftersom båda sitter under håret och "knastrar" och mår bra just nu:) sköööönt! de har ju konstaterat att det är en övre luftvägsinfekt.
tack för inlägget Nidnal