Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 752 ggr
linn3anilsson
0

Näring i mat

Hej

Min råtta har börjat äta väldigt dåligt, Han vill knappt äta alls. Jag var hos veterinären i torsdags då han har problem med öronen och då nämnde hon att ätandet kan ha påverkats utav det. Då undrar jag om det finns någon mat med mycket näring i som jag kan ge honom så han inte blir alldeles för smal. Tack på förhand.

komigentam
1

Vad exakt var problemet med öronen? Vad ger du för mat idag? Kunde inte veterinären ge råd om vad som behövdes?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

linn3anilsson
0

Veterinären trodde det var en tumör som satt lite bakom örat men hon kunde inte känna något eller se något i öronen då det var väldigt "geggigt", så väntar på svar på vad det är :( Hon nämnde inget om maten eller vad jag kunde ge honom. Utan att jag skulle vänta på svaret. Idag har han torrfoder( Rat Nature från Versele-Laga) som han inte äter. Försöker hitta något som han tycker om men det är inte så lätt, har provat med äpple, ris, pasta, sallad, skinka, Solrosfrön och mer men han äter inte speciellt mycket utav det.

zickan
2

"geggigt" låter som infektion/inflammation. rätt vanligt på råttor och kräver en medicin kur. 

Äter dom dåligt så kan det va nån infektion eller liknande som trycker på käken. Kan va nån infekterad tand. Dvs han skulle troligen behöva en medicinering. 
Tills dess så ge färskmat. Lätt äten mat utöver att alltid ha Torrfoder framme. 
Barnmat, barngröt, laga egen mat och ge lite av det du äter. Gör gärna puree/mos av maten så han slipper tugga för mycket. 
Tänk på vad du ger så det inte bara är fett och onyttigt. Utan mycket vitaminer/mineraler.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pellepojken
0

Min första tanke är också att råttan behöver medicin för geggan i örat. Sen undrar jag om råttisen har svårt att äta p.g.a smärta. Är det en tumör bakom örat så kan det mycket väl stråla ner i käken.

Om veterinären hade gjort rent i örat så hade hon säkert sett bättre istället för att säga att hon inte ser för all gegga.    Kokt fisk kan vara gott o lätt att äta.