Är den ensam?
Är en nybliven råttägare sen ca en vecka tillbaka. Det är två hanar som är födda v.29 och 32 och köpta tillsammans. Den äldsta verkar vara den dominanta, av naturliga skäl, men nu verkar det som om den helt tagit beslag på deras hus. Den yngsta har de senaste dagarna knappt varit i huset alls och nu börjat sova på det öppna hyllplaner helt själv 😔. Det ser så ensamt ut o ch även om den får mys av mig så jobbar jag ju om dagarna. Jag kan ju så klart ordna med ett till bo men är de inte flockdjur som vill vara nära varandra? Har jag början på ett problem här eller är detta något de gör?
Mina råttor sov alltid på hyllplanen, aldrig i hus.
Om du aktiverar dina råttor dagligen tror jag inye du behöver oroa dig. Men det skadar ju inte med fler ;)
Anser det helt normalt att råttor väljer att sova ensamma ibland.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Har du bara en sovplats? En bra tumregel är att alltid ha lika många eller fler sovplatser som antalet råttor. Ja, råttor är flockdjur, men det är inte ovanligt att de sover ensamma ibland, så därför är det bra att ha så pass många krypin att alla råttor i flocken kan ligga i ett var och inte behöva dela om de inte vill :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Tack för svar! Det får bli en extra sovplats uppe på hyllplanet för minstingen. De har bara ett hus+hängmatta att sova i idag till förmån för "leksaker".