blod i urin?
Min råtta har lite blod mellan benen och det är en liten blodfläck på hängmattan. Men det är bara jättelite. Han är förkyld kan det vara därför? Vad ska jag göra? Jag litar inte riktigt på veterinären med råttor så jag frågar här först. Jag vet inte om det är ett sår eller om det är I urinet men jag har tvättat såret eller vad det är. :(
Ps skriv Inga elaka kommentarer som visa här brukar göra. Det kommer inte att hjälpa mig ändå
Jag skulle ringe veterinären och säga som det är sen kan dom avgöra om det är någon idé att komma. Men det låter dock inte så akut. Har du märkt något annat, är hängig eller så?
Som sagt: ring veterinären
Kärlek, ärlighet & respekt.
okej. Ja han är lite hängig och nyser mycket men jag tror att det är för att han är förklyd. Tur att det inte verkar vara så akut!
men han har inte visat att det gör ont eller något. Så jag tror att han mår ganska bra annars.
jag skrev lite fel på min första kommentar såg jag nu men ok
Blod därifrån brukar antyda urinvägsinfektion ev njursten osv. Ju snabbare man sätter in behandling desstu enklare går det göra nått åt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag ska ringa veterinären imorgon. Men vet ni hur jag kan behandla honom själv så länge? Och jag har hört att visa veterinärer ger för stark medicin så att dom blir värre? Hur vet jag om dom gör rätt
Jag tror det flesta veterinärer vet vad de gör
Osäker om du kan göra så mycket just nu. Bara hålla koll på allmäntillståndet. Se till så råttan dricker och äter.
Det finns många läkemedel som fungerar till råttor. Mest normala är baytril, bactrim, vibranord. Finns fler olika.
Är du osäker på dosen kan du ta med det du får av veterinären och kontrollera på fass.se om du fått rätt dos till råttans vikt. Eller kan du fråga här inne. Brukar alltid va nån som fått till sina och har koll på vilken dos som gäller.
Många läkemedel kan dock överdoseras en del utan att det är nån större fara.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
tack för alla svar! Han är frisk nu och förkylningen är nästan borta också:D