Råtta som bits
Vi har ju haft våra tjejer i tre veckor nu, och det mesta funkar bra, förutom att Smilla bits som sjutton när hon är i buren. Hon hugger om man sätter in handen i buren eller om hon kommer åt genom gallret. När man väl fått ut henne så är hon jättemysig och nyfiken på det mesta, bits aldrig utanför buren. Behöver tips på hur vi ska hantera detta för mina händer är snart sönderbitna, och vi måste ju få ut henne flera ggr per dag. Hon är åtta veckor gammal.
Sen undrar jag oxå om de väger ok för sin ålder, 147g resp 167g? När är en råtta fullvuxen?

Finns det verkligen ingen som kan tipsa/svara?

Har tyvärr inga tips.. Har aldrig varit i din situation innan :/
Mina råttor har jag snart också haft i 3v och dom har börjat "bitas" sen en vecka tbx.
och det är just också när dom är i buren men inte utanför.
Det är vanligt att små råttor bits eller nafsar, dom undersöker saker med sina tänder,
testar ens gränser. När den väl nafsar eller biter är det vanligt att man själv blir rädd
och drar undan handen, men man ska alltid försöka göra tvärtom för att visa att det inte är
råttan som bestämer över dig. Men den absolut vanligaste anledningen till att råttan bits är för
att den är rädd och då bits den i rent självförsvar.
Det är bara försöka umgås så mycket som möjligt med den så att den lär känna dig och känner sig
trygg med dig. och eftersom dom är så små nu så tar det nog ett tag.
Lycka till!

Frågan är biter hon så att du blöder eller nafsar hon bara? Biter hon så att du blöder är det illa, förmodligen skyddar hon sitt revir men det är ju inte ett önskvärt beteende. Det enda du kan göra är att försöka jobba bort det genom att hålla på med dom så mkt du bara kan men blir hon värre eller du inte märker en förbättring inom några veckor så är det nog en aggressiv tjej som mycket väl kan lära din andra råtta att göra likadant. Man kan lägga dom på rygg och hålla dom nere tills att dom blir stilla dvs ger sig. Jag gör det per automatik när ngn av mina beter sig illa, men vet faktiskt inte om det funkar egentligen. Kan vara så att jag är skadad av att ha hållt på för mycket med hundar där det är naturligt att slänga dom på rygg om dom beter sig felaktigt.