Vitkål
Vitkål har visat sig skydda mot cancer enligt Professor Erlandson-Albertsson. Experimenten gjorda på människor men är överförbart på däggdjur. Jag tror det kan vara till nytta för våra råttisar som har en benägenhet att få tumörer o särskilt då honor. Sen är det ju nyttig o billig grönsak att lägga till i kosten. 🙂
Du får gärna länka studien 🙂
Kärlek, ärlighet & respekt.
Men hur ställer sig en råttmage till en del kål?. Eller är det rekommenderat att laga till den först?
En del människor får problem med magen när de äter rå kål och många får munsår av det. Har aktat vitkål lite själv till råttor just för den orsak. Men kanske går att ge ändå?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
# 1 Läste om det i tidningen så jag har ingen länk att ge dig. Testa att googla på hans namn. Tror det var på Karolinska.
# 2 Jag tror nog att dom inte ska ha några mängder av kål. Mina killar får Ekologisk Småbladsmix som innehåller rödkål o det gillar dom verkligen. Det går alltid åt. Dom får också lite annan kål emellanåt. Har inte sett några negativa effekter av det. Att först koka kålen kan ju vara en ide´. Det där med munsår på människor har jag aldrig hört, intressant ! Man lär så länge man lever.
#3 Tack, testar det!
Kärlek, ärlighet & respekt.