Vattenflaskan :O
Min kompis har precis köpt en råtta. Och jag är nyfiken :)
Hon har vattenflaskan jättehögt upp i buren så råttan får sträcka på sig mycket, ska de verkligen vara så? :P
Jag har kanin, marsvin och hamstrar och jag vet att de ska inte ha så högt upp.. Bara så de kan dricka i normal ställning, så deslipper huka sig eller sträcka på sig.
Är det annorlunda med Råttor? Kompisen sa att "hon kan ju sträcka på sig ännu mer så de är ingen fara". Hennes första råtta så jag ville ju hjälpa henne om hon har fel :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
För det första så tycker jag att du ska bry dig om mer att hon endast har en råtta då det är lag på att man ska ha minst två.
Jag tror inte det är några problem, når hon vattenflaskan så är det väl ingen fara. Det är som man själv vill.
Det är ingen fara att ha den högt upp. Tror t.o.m. att det är bättre då det inte blir någon ansträngning för nacken… Iaf för unga råttor. De har inga problem med att stå på bakbenen lite ibland.
Råttor har så lätt för att ställa sig upp, så jag tror inte att det är någon fara. 

Mvh Stephanie 

mina råttors vattenflaska sitter också ganska högt upp,,men de sträcker sig bara och det går jättebra..
..
Så råttor ska vara ensamma?
Jag vet inget om råttor, därför jag frågar lite här :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Råttor ska inte vara ensamma, de är flockdjur och behöver kontakten med sina artfränder för att må bra.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#6 jag såg de nu när jag kollade djurskydsbestämmelserna.
ska säga till min kompis att hon borde skaffa en till. Fast vilket jag inte tror att hon kommer att göra
Men då har jag iaf sagt det så hon vet.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Säg att det är LAG på det, och att hennes råtta inte mår bra av att vara ensam. Det lider, det är inte snällt att ha ett djur om man inte vet hur den ska må bra.

Råttor blir hjärnskadade av att bo ensamma, synapser i hjärnan förstörs när de inte får prata sitt eget "språk". Ensamråttor kan inte heller sköta sin egen hygien ordentliget då de inte kommer åt att tvätta sig i nacken, råttor som lever i flock putsar varandra på de ställen där de inte kommer åt själva. Och hur kul är det att bo ensam i en bur hela sitt liv utan kontakt med andra av sin egen art? Och dessutom är det LAG på att råttor ska vara minst två.
Så hälsa henne att hon är en djurplågare om hon inte skaffar en till råtta.
#8 Har sagt det och hon visste om det :)
Men hon tänkte inte skaffa någon till.
Nu behöver vi inte diskutera mer om att min kompis är dum och djurplågare och så vidare.. Jag kan inte övertala henne. Kanske om djurskyddet kom och påpekade det för henne. Jag kan då inte göra nått mer och jag vill verkligen inte höra att ni pratar illa om min kompis.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nej, det gör vi inte heller. Vi säger åt dig att berätta för henne hur viktigt det är att ta hand om sitt djur rätt, så den inte lider. Och att följa lagen.

#10: Din kompis är vilket fall en djurplågare, att bryta mot lagen och plåga ett djur för sitt stora feta egos skull är fanimej helt jäkla obegripligt.

Det är faktiskt lättsammare att ha två av samma djur än en :) Dessutom om det nu skulle vara så att man faktiskt inte har tid en dag att "rasta" sina små vänner, så har de ju faktiskt varandra.
Lagar är till för att de ska följas. De är inte skrivna för att en person en dag tyckte det var roligt att hitta på en ny lag, de är skrivna för att de behövs.
jag kan bara hålla med alla som skrivit här råttor ska vara minst två eller fler… jag säger bara det satckars lilla råtta!! :(

Jag håller precis med alla jag oxå. Tänk er själva om ni bara fick sitta i ett rum helt själv i flera veckor och någon kommer o klappar dig på huvudet och säger å vad fin du är en gång om dan.
jaja jag vet Jag ahr sagt att hon ska ha två för de är lag på de..
tänker itne svara mer i denna tråd, jag kan itne göra nått åt hennes beteende.. Kan inte tvinga henne att ha två djur när hon vill ha ett..
Så om nån kan låsa denna tråd så vore de kanon för jag ahr fått svar på det jag sökte :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ett tips till dig är att visa henne den här tråden… Eller leta upp sidor som förklarar allting. Så slipper du stå och säga emot :) Du vore en hjälte om du lyckades få henne att köpa en till råtta!
#16 på vissa hjälper det inte att bara säga till en gång utan man måste säga det flera ggr så den människan verkligen fattar. Det ligger i råttans natur att vara med andra råttor. Fråga henne om hon skulle tycka att det var så kul att vara utan kompisar och föräldrar..
jag vill inte vara elak men jag tycker verkligen du ska säga till henne flera ggr om detta.. råttan blir nog inte så gammal heller om den bor själv..