Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 682 ggr
Novemberliikala
0

Tidsfördelning

Hur gör ni som har många råttor(allt över 3st) med tidsfördelningen. Känner ni att alla får er uppmärksamhet och tas om hand på bästa sätt? Har ni speciella rutiner osv för att få kvalitetstid med varenda en eller kör ni i grupp, är väldigt nyfiken på hur det fungerar då jag är sugen på att skaffa fler än två :)

komigentam
0

Råttor är ju individer & vissa kräver mer än andra. Jag känner att det räcker till till alla här åtminstone. Hur det ser ut varierar en hel del, har en omplacering som inte vill ha med  oss människor att göra men fungerar i flocken men de andra umgås gärna i luckan, är med i tröjan osv.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

minitinijattor
0

Tycker inte alls om tanken att ha dom i en bur hela dagar utan att dom får komma ut och sträcka på sig. Så har dedikerat hela mitt kök åt dom, dom har vatten vetbed torrt och kattklättrare att roa sig med i köket. Sen sätter jag mig på golvet och så kommer dom till mig pö om pö, ibland gosar alla 4 tillsammans med mig samtidigt vilket kan bli trångt ;) men det funkar :).

Lenni
0

Jag har nio råttor och jag tar ut dom regelbundet dagligen. Brukar börja med hanarna. Antingen går de fritt i ett rum på typ 30 kvadratmeter eller så kelar jag med dom inne i vårt ganska stora badrum. Honorna är mer egna och vill va för sig själva så dom har jag bara i badrummet för jag vill att de ska vänjas med att ha mig nära. Honorna är mer aktiva och klättrar gärna så brukar dra in kattklösträd och annat skoj i badrummet. Att ligga och slappa i tvättmaskinen är skojigt verkar dom tycka.

bonnierat
0

hur länge har ni dem ute?

Mymlan&Vifs
0

Eftersom jag har långa arbetsdagar ibland ger jag råttorna all min uppmärksamhet så länge jag är hemma. De är frisläppta hela tiden och ibland över natten.

Alwyn
0

Har funderat över hur andra gör när de har många djur. Följer

Alwyn
0
zickan
3

Jag är inte anställd på heltid och inte varit på ett tag nu. Kör bara anställning på 50% nu. Tar istället massa extra när jag orkar och det går, vilket iof blivit rätt mycket sista tiden. Drar på lite extra jobb i perioder för att dra in pengar. Passat på att ta mycket extra under sommaren när kompisen varit arbetslös och velat ta hand om mina hundar.  Gick in i väggen, utmattningsyndrom, adhd. Svårt jobba lagom.

Men det är inte så svårt med mycket husdjur. Oftast får man prioritera på annat sätt än en annan. Man kan inte va iväg hos vänner eller ute och hitta på en massa som inte är djur anpassat. Man kan inte resa bort lika enkelt eller va borta för länge. Man kan inte lägga lika mycket pengar på sig själv. 
Har själv adhd och väldigt lätt att i perioder inte kunna sova så mycket. Har även mycket mer än bara +3 råttor. Så jag kan gå från ett 24 timmars jobb pass till att fixa med djuren och sova
nån timme sedan dra ett till 12 timmars pass. 
Här hemma finns ofta mellan 20-40 råttor +- nån kull. möss, hundar, illrar, snäckor och ännu majsorm. Men det börjar leda till vinter så de kanske kommer dvalas ner snart och bo hos en kompis som kan hålla rätt nivå på mörker och temperatur. Fått för mig att det är mest sunda för dom att få dvala nån vinter då och då. Vill försöka behålla min 16åring så länge det går. 

Oftast vill inte alla råttor umgås med mig. De har alla sin personlighet. Saker de gillar. Några av dom gillar inte ens att lämna buren för länge. Jag kan öppna buren och låta den stå öppen. Mina honor hade troligen svämmat ut. Men mina hanar hade inte velat lämna buren. Kanske nån få hade gått upp på taket. 

Varje dag är olika. Kräver inte att alla djuren skall komma ut varje dag heller. De behöver lära sig att inte alla dagar är skoj. Ibland kan man köra en vilodag också och ha det lugnt. Därav är det bra med vettiga burar de kan röra sig lite i själva. 

Idag är jag ledig. Började dagen att gå en snabb runda med hundarna. Var ute 3 timmar och gick till 02 i natt med dom och en vänn. Så det blv en kortis på 15-20 min. 
Tar ut en flock råttor till ektorp hörnsoffan, släpper ut ett gäng i köket. Sätter på kaffe, väger upp hundmat. Byter vattenflaskor.  Börjar fixa frukost. Idag stekt ägg på macka. Sätter på äggkokaren till råttorna. 
Sätter mig med frukosten i soffan och umgås med hund/råttor. Lämnar råttorna i soffan och fortsätter med disk, städ i köket och umgås med dom råttorna lite. 
Lämnar alla råttorna ute och tar en promenad i skogsdungen med hund/iller.
Plockar in råttorna, fyller på deras mat. Under tiden gosar man lite med en  och en. Klämmer igenom och antecknar ev sånt som man skall hålla koll på. Ev väger dom, ev fotar dom. 
Så har de flesta av mina råttor varit ute i 5 timmar. 
Ska dammsuga och städa upp lite. Så nu får de va inne. Ska snart få besök av en vän och en av mina sålda valpar skall hit över helgen och passas. Så snart kommer illrarna väckas upp och få köra på så länge de orkar med bus innan de kommer sova ett par timmar igen. 
Och då blir det cykla en sväng med doggsen. Sedan laga mat och ta ut några råttor. Se ett avsnitt anime, gosa dom råttorna. Ta det lugnt. 
Ungefär så här är mina lediga dagar. Man städar, fixar, har dom ute i samma veva om man inte springer ärenden och gör annat. Man har kompisar över som är djurintresserade och då blir det att man pratar om allt medan man umgås med djuren. 
Eller så åker man iväg och gör  nått med vänner. Passar på att få mat hemkört, eller tar med hundarna på en promenad och umgås med kompis samtidigt som man rör på sig. 

En dag när jag jobbar blir det mindre tid för råttorna ute ur buren. Jobbar jag 12-14 timmar. Så är hundarna oftast med mig eller fixar kompisen dom. Är det nått djur som är dåligt så cyklar jag hem från jobbet för att fixa ev medicinering, kontrollerar osv.  Har möjlighet lämna jobbet en timme på långa pass. Obetald timme som annars spenderas att umgås med kunden på jobbet eller sträcka ut sig i personalrummet.
Blir inte att alla kommer ut ur buren övh. De får en vilodag. Jag står i burluckan en längre stund istället. Kollar igenom så alla är okej. Hälsar lite, busar, gosar, pussar runt osv. Bara råttungar som får komma ut i soffan eller på vardagsrumsbordet en stund. Sedan sitter jag i illerhagen och busar upp mot 2 timmar innan det blir sängen efter alla fått nytt vatten och maten kontrollerad. 
Mössen brukar inte få komma ut varje dag. Men ofta står en bur öppen på diskbänken, annars brukar jag ha 2-3 möss i nacken under tiden jag är ute med hund, håller på med råttorna, lagar mat osv.
Två av små flockar jag har nu är inte hanterbara ännu och går inte att ha ute på samma sätt. Ännu på stadiet att sitta med handen i buren så de får vänja sig med mig. Ormmats möss jag tagit över.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-03-02 02:02 av zickan
pellepojken
0

Mina  nuvarande 16 killar har både bur o voljär att vara i men luckorna står öppna dygnet runt. Så dom går som dom vill i lägenheten. Vi har daglig kontakt med alla råttisar för kel o social kontakt samt hälsokontroll. Men det är som "Zickan" sa här ovan att en del råttisar nöjer sig med en kortare kontakt medans en del killar klänger sig på en hela tiden. Särskilt då dom yngre medans de äldre gubbarna ligger o dåsar. Men alla kommer en lov för att kolla om det vankas något gotta.

Ps  Bäst att tala om att grabbarna är nästintill rumsrena i.o.m att dom går lösa. 🙂

komigentam
0

Hur länge varierar hos mig åtminstone, man har inte lika mycket att göra alla dagar & vissa dagar vill råttorna hellre slappa. Många rek. ju minst en timme om dagen vilket kan vara en bra riktlinje men man får ju justera det efter sina råttor. Mina hanar nu är väldigt aktiva men tidigare hanar har gått & lagt sig efter knappt 5 min lix..

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Lenni
2

Varierar här. Ibland blir det korta gosstunder i sängen en kvart och att de kommer ut och får sträcka på benen senare under dagen beroende på vad jag gör. Men minst en timme om dagen dock landar det ofta på runt tre timmar. Har 13 husdjur. Fåglarna får flyga fritt i ett rum. De sköter sig själva men håller dom sällskap mycket. Det är ganska tufft vissa dagar när det är helstädning av 3 burar som ska fixas exempelvis men tycker att jag hinner med alla djur så de känner sig sedda och bekräftade och busade med. De har det bra, skämmer bort dom :) Jobbar 50% så är ledig varannan vecka vilket gör att jag lätt kan lägga mer tid på mina djur.

Alwyn
0

#8 Åh vad intressant och kul med en så nogrann beskrivning av hur dagen ser ut! Härligt :)

zickan
1

#12 omöjligt skriva hur det ser ut varje dag så alla dagar är så olika. Så enklare skriva hur det är på dagen.

Idag är det annat. Jag var uppe till 4 i morse. Höll på att städa burar. Släppte ut illrarna i hela bostaden. Sov till nu 12. Hundarna på löplina borta vid fotbollsplan så bullen kunde döda fotboll och gubben strosa runt och äta kaninbajs. 
Kaffe. Rycka ner hängmattor. Tvättstugan nu vid 13 tiden. Stänga in illrarna på sin del. Honorna är i soffan. Får va med ute i kanske en timme i dag. Mer tid finns inte. 
Sedan skall de vägas och in i burarna. Kanske försöka fota lite. 
Hanarna får komma ut ungefär lika länge. Ska försöka sy hängmattor under tiden de är ute. Vilket är omöjligt med honorna som ska va överallt. 
Efter de varit ute en timme får de komma in och lilla hanflocken får komma ut en stund medan den buren skall städas. 
Då bör tvättstugan va klar efter de fått va ute en stund. Då skall hundarna ut och jag åka iväg en sväng. 

I kväll skall mössen släppas ut på stora diskbänken i köket. Försöka fota och städa deras bur lite. Hoppas hinna med att göra rent hos snäckorna. Snokas skall ha rent vatten och ev ta bort om han bajsat. Dags för herren att ömsa när som så terrariumet skall sprayas fuktigt. 

I kväll skall extra burar dras upp då nån ny tyskland import kommer äntligen hem hit efter ha mellanlandat en stund på vägen hit. Sedan skall mina herrar ut igen. Förra veckan hittades min stökiga kille avliden tråkigt nog. Jobbigt nog hade jag grannen över på besök den morgonen han hittades så det tar nog ett tag innan hon vågar sig hit igen. Men då kanske jag kan få ihop de sista tre i den buren till min större flock så jag kan öppna upp 3 delar rs till dom istället. 
Så de lär få va ute rätt länge i kväll med mig sittandes nära och komma ikapp med att kolla pm/mail mm. 

Sedan ska jag börja projektet att fösa ihop min stökiga iller tjej med en av årsvalparna härifrån som jag ska passa ett par dagar när husse flyttar till hus. 
Går de ihop slipper pepsi va ensam i stora huset och kommer få en kompis med sig som han ska ha på foder. Och min andra hona slipper ha en jobbig tjej som hackar på henne. De går inte ihop så bra och aldrig gjort. 
Troligen får mina honor inte komma ut mer i dag än denna timmen nu. Finns inte tid för det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.