Råttor med möss
Råttor ska ju egentligen ta ihjäl möss, men nu har Freja, min ena mus, smitit in till Tuva, Zeke, Loke och Troll två gånger. Första gången hon smet in sov alla råttor hon hälsade på förutom Troll, men han är inte ens sju veckor gammal så han kan ju knappt döda en larv ens.
Igår smet dock Freja in till dem igen, och denna gång var allesammans vakna och på alerten. Tror ni någonting hände? Nädå, de brydde sig inte ens. Hon sprang både på och runt dem, klättrade på gallret och så vidare, de struntade fullständigt i henne. Nu undrar jag: Är dessa fyra av mina råttor jättesnälla och rara, eller kan det komma senare att de vill ta ihjäl henne? Det tycker jag skulle vara konstigt då Tuva är över två år gammal och ändå inte rör musen. Zeke är över ett halvår, Loke snart fyra månader och Troll blir sju veckor på tisdag. Varför händer ingenting? Jag är ju iofs glad att det inte händer något, men jag vill veta om de råttorna kommer att tvärändra sig en vacker dag och helt plötsligt utveckla sig till mördarmaskiner? :)
/Moa, femton rats och två små busmöss. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hmm.. Ni behöver inte svara, jag har redan frågat Tomas, djuraffärsägaren: Hade det varit ute så hade råttan enbart sett musen som ett byte, men som tamråtta kan det många gånger gå bättre. Om de däremot råkar bråka någon gång och råttan får smak på möss så går det illa.
Mvh,
Moa

Jag skulle iaf aldrig våga låta dem träffas igen. För man kan ju aldrig vara helt säker på att det går bra.
Och om musen rymmer, så kanske du kan skaffa en rymningssäker bur?
Hon brukar aldrig rymma ut egentligen, utan det är nu när hennes kära vän Athena är högdräktig. För det mesta brukar hon nöja sig med att få springapå golvet, leka med mig eller vara inne i buren, men lite spänning är väl bara nöjsamt. ;) Hur som helst så vill jag naturligtvis inte riskera något, och bur är jag redan på jakt efter så.
Mvh,
Moa