chinchilla?
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att ha både råttor och chinchilla?
Det är nämligen inte så att jag tänker ha dem i samma bur, men jag undrar om jag ska våga att ha dem ute i rummet samtidigt. Vet någon om det brukar vara någon fara med det? Vad bör jag tänka på?
Eller kan det gå bra att de skulle även bo i samma bur?
Tack för tips!
Blanda inte olika arter i bur det är generellt mycket dum idé. Jag skulle inte Heller ha dom ut lösa samtidigt, mer säkert att växla mellan. Råttor är ju rovdjur egentligen
Ha aldrig olika arter i samma bur och jag skulle inte heller ha råttor och chinchillor lösa tillsammans. Det är en väldigt onödig risk att ta. Ha dom antingen lösa i olika rum eller låt dom turas om att vara lösa.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
största problemet är att chinchillor är känsliga. drar en råtta tag i chillas päls så kommer den tappa tussar. chilla ska ha hö. hö får råttor väldigt lätt ohyra ifrån.
de har inge utbyte av att umgås tillsammans och kan rent av skada varandra. men att ha chilla lös springande och en råtta på axeln eller i soffan där chillan inte är bör inte va några problem.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack ska ni ha! Nej… jag skulle inte ha de i samma bur hursomhelst, bara hade en flyktig tanke.
Men nu vet jag , det låter inte som det är en bra idé att ha en chinchilla om den inte kan umgås med råttorna.
Ha chinchilla och råttor i samma hem är inga problem alls. En del har i samma rum.
Dock det med att chillor skall ha hö. Råttor kan få ohyra av hö. Så man bör va lite hygienisk så sett för att slippa behandla råttorna.
Och att aldrig ha så chillor kan nå råttornas mat. Chillor äter mestadels bara pellets för arten och hö. De får lätt problem när de konsumerar annat. Fröer, nötter, mycket frukt osv kan ge stora problem för en chilla.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack ; jag har bestämt mig: ska INTE ha ngn . chinchilla.