Panik!
Jag är så orolig för min råttflicka! Hon flyttade hit igår och är bara 6 veckor. Hon är jätte kelig och lugn. Men för cirka en halvtimme sen såg hon katten gå förbi och har varit helt stel sen dess. Reagerar inte när man petar på henne och har inte rört sig en millimeter. Vad ska jag göra?!!?
Hon har väl inte kännt lukten av en katt förut
Ge henne lite tid så hon förstår att katten inte kommer göra henne något. Så borde hon lugna ner sig efter ett tag.

Mvh Stephanie 

ska jag låta katten vara kvar i rummet tycker du?
Jag tog ut katten när jag såg hur hon reagerade, det kanske var dumt..

Jag har haft både katt oc nu bara råttor och jag lät katten gå som den ville,eftersom jag ej hade några dörrar i förra lägenheten och det var efter ett litet tag inga problem. Jag tror din råtta lär sej (lika väl som min katt lärde sej) att den ej är farlig (min katt var från början livrädd för råttor,men när jag köpte en albino så lev min katt hel kär i den och de vil ej inget annnat än att sitta och nosa på varandra.Så var med den örsta tiden sådu ser hur råttan reagerar.Men jag tror det går bra,bara de lär känna varnadra.
så jag ska låta katten gå in igen? fast råttan är stel av skräck? (borde hon inte bli trött i benen snart? hänger på gallret)

Kan väl ta upp och mysa lite med råttan och låta katten vara ut en stund till,till hon lugnat ner sej,ta och låt katten komma korta stunder,kanske medans du håller i råttan.
Ja, låt katten vara utaför tills hon lugnat ned sig nu… Prata med henne men försök inte dra bort henne från gallret. Kanske du kan locka med något gott? 

Mvh Stephanie 

jag har försökt och försökt, hon sitter fortfarande på gallret, pratat och pratat, till och med kört upp köttbulle under nosen på henne, ingenting. Hon har börjat röra sig lite men är kvar på samma ställe.
Låt henne vara, släck lyset och låt det vara mörkt och tyst. Hon behöver lugn och ro för att lugna ner sig. Det är bättre att hon får vänja sig vid katten lite i taget utan att hon hinner bli sådär livrädd och stressad, så försök minska ner på kattmötena tills hon blir mer van. Innan hon börjar bli stressad av kattens närvaro (kanske bara av att katten är i samma rum och inte ens är i närheten av buren) så bör du avbryta och upprepa lite senare. När hon inte bryr sig mer kan du ta det ett steg längre, sedan avbryta osv.