Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 974 ggr
bullen73
4

Kom ihåg!

"Ni som använder er utav filtar eller mattor som underlag, tänk på att ni måste ha en strölåda för att uppfylla kraven i L 80. Glad En tjej i en råttgrupp på facebook mejlade nyligen LS om detta, och det som gäller är att man måste ha en strölåda med minst samma mått som minsta lagliga bottenyta för det antal råttor man håller. Har man 1-3 råttor måste strölådan till exempel vara minst 30x60 cm (0,18 kvm), och sen ökar storleken med 0,06 kvm per råtta utöver det."

En person på RiF hade sett att "Alwyn" här på forumet hade mejlat LS om detta.      Så det här är vad som gäller till er som använder er utav filtar eller mattor 😉

Stjärnor Every family has a story to tell, this is ours Blomma

bonnierat
0

Vad menar du med strölåda fattar inte riktigt?. Jag använder borrismattor

Zolah
0

Tror Bullen menar att man måste ha strö i botten och inte bara mattor

Alwyn
2

Japp det är jag som mailat Jordbrukverket och frågat om detaljer kring lagen L80 kap 8 Bottenmaterial 11 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel. Svaret blev att om man har större bur än minimumkravet, så måste minst en yta som motsvarar minimum buryta vara täckt med strö.

komigentam
0

En strölåda är en låda med strö, simple as that. Många ger Torrfoder i en sådan  låda. 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

bonnierat
0

jag har en GD rival. Hur tänkte ni att jag skulle ha strö i botten?

myismyname
1

#5 Du kan till exempel köpa en kattlåda eller någon annan slags låda och ställa in i buren. :) Var bara noga med att kolla upp måtten så den är tillräckligt stor för det antal råttor du har

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

bonnierat
0

jag har 2 st