Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1002 ggr
minitinijattor
5

Denna råttvärld

Jag älskar mina råttor över hela min värld. Jag blandar eget Torrfoder, kokar lever och kokar grytor enbart till råttorna och tar dom till veterinären när det behövs. Jag har alltid älskat alla djur jag har haft och skulle aldrig kunna göra något illa mot dom. Men jag har fått gått igenom mycket hårt, snabba sjukdomar och omväxlingar där veterinären gjort sig skyldig till att döda en av mina råttor. Som alla som kanske inte vet så mycket av sina vänner där ute så söker man hjälp. Man söker hjälp på forum och grupper på Facebook. Vilket jag ångrar att jag gjorde. För folk gör sina egna tolkningar och antagande fast man inte vet hela bakgrunden eller krisen som pågår. Jag har blivit kallad djurplågare, blivit hotad av högt uppsatta uppfödare och folk i råttföreningar. Blivit stalkad och uthängd och hitte på historier i varje grupp jag går med i av en person vilket gör att folk som inte hört hela historien går på den historien personen säger. Det är hemskt. Det är hemskt att det räcker att en människa hittar på något och får alla att tro på det även fast dom aldrig hört den riktiga historien. Allt detta har gett tillbaka min ångest, fått mig att tvivla på mig själv och gett upp hoppet. Det är psykiskt påfrestande. Och att fortfarande höra från uppfödare som hört från en "pålitlig" uppfödare om mig och tar dens parti. Det är hemskt. Att folk inte har mer källkritik en så. Så till alla där ute. Passa er för vad ni säger där ute, någon kommer vrida på hela eran historia.

blodörn
1

Känner igen mig i det du säger. Har både varit med och sett folk som tryckt ner folk och kallat dem ''djurplågare'' bara de gjorde minsta misstag eller när de var osäkra på vad de skulle göra eller så.
Tycker i alla fall, av vad du skriver, att du verkar älska och ta hand om dina råttor jättebra. Skit i de som försöker trycka ner.

Do as you would be done by - And think for yourself

Codswallop
1

Känner igen mig. Jag gjorde ett stort misstag med en utav mina råttor, det har jag stått för, men är ännu stämplad som oseriös i råttvärlden - snart fyra år senare. T o m uppfödare som sålt till mig (och varit nöjda med allt) har fått skit pga mig då de "sålt till djurplågare".

Jag har aldrig misskött ett djur i  hela mitt liv.

komigentam
0

Det finns bra grupper där ute, är bara med i 3 råttgrupper på fb & dom är jag admin för. Där är trevlig, lugn stämning men nu är detta ju mindre grupper. I större grupper är det nog enkelt att stämningen blir sämre, iaf vad jag upplevt inom alla ämnen. Skickar styrkekramar iaf, vet att det kan vara hårt.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Zolah
2

Det är tyvärr såhär när det kommer till personer som värderar djur högt, det är få ställen jag funnit som varit helt rättvisa. Dom gör det hela till en häxjakt utan nån tanke på person eller omständighet, kommentarer dolda som 'hjälp' men är egentligen en förolämpning formulerad så att man ska kunna få mer personer arga på trådskaparen.

Jag är sjukt less på det personligen, låt oss säga att vi har en person här som annars är helt anonym. Berättar att råttan är sjuk, och sedan kommer ca 5 pers och säger att personen är en idiot som inte ska få ha djur? Resultatet är generellt samma, personen sticker för den känner sig attackerad. Och då har inte 'djurälskarna' hjälpt djuret dom påstår dom är så rädda om.

Så något vi kan göra här, tillsammans är att försöka främja ett 'non toxic'miljö . genom att -

1- Lära upp nya och inspirera till en trevligare forum klimat

2- Säga ifrån och be personer att lugna sig när det blir otrevligt

3 - kontakta moderator eller admin när det blir otäck stämning så dom kan hantera det hela och stävja om det börjar bli mob mentalitet. det är INTE att skvallra, du gör det rätta och du gör det anonymt.

Man ska inte behöva bli straffad hela sitt liv över misstag man gjort, människor ändras. Vi får erfarenhet och lär oss, för det mesta ( finns ju såklart undantag ).

slaktingvar
0

Hoppas det blir bättre snart <3

zickan
1

Håller med Zolah. Det är svårt att allt blir rätt från alla håll. Men det hjälper inte att 20 personer skriver en mening att man är djurplågare om djuret inte kommer till veterinären. Ofta orkar folk inte läsa vad som skrivits och de bara måste kommentera själva. Har gjort så en del jag med, men försöker skriva med att jag inte orkat läsa alla svaren. 

Tyvärr har vi inte många utbildade veterinärer i sverige som kan mycket om råttor. Finns en del som kan rätt bra om mindre smådjur men överlag är det inget man kan klandra en ägare. Som uppfödare blir man lite smått besviken när köpare hör av sig efter råttan är avlivad och säger den var dålig. 
Två gånger i år har jag varit med om att ägare gått till veterinären varav veterinären rekommenderat avlivning för en halsknöl. Veterinären har inte kontrollerat på vad knölen är. Inte gjort nått annat än känt lite på den. Både gånger har det låtit precis som halsabecess. Placeringen som nämnts är extremt ovanligt att det blir tumörer på. Snabbväxande som gått från att inte finnas till att växa fort. Och åldern extremt ung för att börja få tumör. 
Kan ändå inte klandra ägaren. Kan bara försöka förklara att det tråkigt nog troligen varit en miss att avliva. Frågasätta på varför jag som uppfödare får reda på det i efterhand om det inte varit akut sak så kan man ju säga till innan när man märker en knöl. 
Ändå om man går till veterinär och denne handlar fel så har ägaren ändå gjort rätt. Går inte säga man plågar ett djur för att man gjort rätt och vänt sig till veterinären om denne felar. 
Inte konstigt man försöker söka stöd på forum med tanke på hur det kan bli hos mindre pålästa veterinärer. 

Men forum är svårt i sig. Ofta läser folk inte vad som redan skrivits. Flera personer skriver ofta gå till veterinären fast det redan är flera som skrivit. Och många antar att man som person nekar vård bara för att man väljer kolla upp lite själv då man vet att veterinärer kan göra fel. 
Nått som behöver ändras. Hårda ord bara för man vill veta mer. Sånt gör att folk istället flyr iväg och djuret riskerar att få sämre vård. Än chans på bättre vård om flera kanske kan komma med sina kunskaper och erfarenheter utöver att man ringer en veterinär eller åker in till en veterinär för deras åsikter. 

Som Zolah skrev. Vi kan lätt missa saker. Om man anser nått är fel kan man skriva pm till oss så vi snabbare kan se det. Vi är ännu få medisar som ska hinna ha koll på alla inlägg,. Skicka pm med vad det gäller och länk till tråden kan vi gå in och försöka stötta lite eller ta bort inlägg som går överstyr.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lillräkan
0

Vad bra att någon tar upp det! Jag har också reagerat på hur hård tonen blir så fort någon formulerar sig fel eller ställer "fel" fråga. Det är största anledningen till att det är så bra att kunna vara anonym här, tyvärr.

När det fungerar som det ska är ju det här forumet guld värt. Även diskussioner där folk har olika åsikt tycker jag är toppen, för där blir det ofta ett bra utbyte av många olika erfarenheter. Förutsatt att alla respekterar varandra. Det är ju inte ens alltid det finns ett rätt eller ett fel svar :)

Lancia
2

*** Kan du inte sprida dina påhitt under ditt riktiga användarnamn istället? Timpelt, Svensktillverkad eller vilket det nu är av alla.

** Redigerat av moderator. Inte tillåtet att röja ett alias verkliga identitet med att lägga upp namnet.