Är orolig.
Är jätte orolig för minstingen hos mig, han fyller snart 6 månader och väger 400 gram. Han var jätte liten när jag fick honom, och hade problem med rinniga ögon med röd sekrets och ibland helt igen kletade med något som stelnat. Har prövat med det mesta, ögondroppar och antibiotika. Hans näsa kan också vara lite röd ibland. Han fnyser och gör mellan åt lite halv rossligt ljud ifrån sig, kanske inte riktigt rossel men låter konstigt. Tvättar hans ögon varje dag med tvättlappar. Är så orolig för att han inte ska klara sig, att han har någon sjukdom som ligger latent. Hans brossa från samma kull är det ingen fara med. Vad ska jag göra?
Om han redan har fått en antibitiokakur mot det så är det nog inte mycket det går att göra om ingen förbättring har skett =(
Vissa rosselliknande förkylningssymptom kan tyvärr bli permanenta. Så länge han inte lider av det (har svårt att andas t.ex.) så kan han leva ett långt liv trots symptomen! =)
Står buren i drag? Är det kallt i hemmet?
Kan i så fall pröva att täcka över buren med något åt det/de håll det drar. Spänna fast en dörrmatta igallret och sedan hänga en fleecefilt över åt de sidorna t.ex. så de inte drar in hela filten i buren. Han kanske är extra känslig.
Antagligen föddes han med sämre immunförsvar, och det "sjukliga" tillståndet han är i nu kan en dag plötsligt förvärras och bli riktigt illa - men det är absolut inte säkert att det blir så!
Har varit med om liknande det du beskriver, där ingen medicin har hjälpt. I vissa fall har råttan levt ett fullångt liv och dött av naturliga åldersorsaker, eller så har bland annat allvarlig lungsjuka brutit ut senare i livet som inte gått att bota och tvingats avliva. Men fram till den dagen levde de råttorna (haft totalt 3st med liknande det du beskriver) ett bra liv trots rinniga ögon och rossliga ljud emellanåt.
Kladdet runt ögonen lider han inte av, det behöver du inte oroa dig för :)
Hoppas han kryar på sig! 🌺
Tack så jättemycket. Egentligen skulle jag köpt en till åt dom här om den ena går bort men blev aldrig så och nu känns det som försent och jag vill inte ha fler råttor efter dom här pågrund av att kärleken karvar sönder mitt hjärta varje gång en gång bort. Har prövat med tändsticka för drag och hitta inget. Köpte även en luftrenare för 2000 men det hjälpte inte heller. Prövade också med en luft fuktare men även det utan resultat. Så antar att jag får sluta stressa över det för mycket och ge vitamin rik mat..