Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 760 ggr
shivas
0

fel!

Jag har hört att flera människor har ensamna råttor i en bur,,Det är helt FEL!! Råttor trivs inte att vara ensamna, de är flockdjur och bör minst vara två stycken..Skrikandes..Om man endast har en råtta i buren så tycker jag att det är synd om djuret,.,Det krävs inte jätte mkt mer omsorg att ha två..Och det handlar om djuret inte plånboken!!!Skrikandes..

/Forsberg

Grodan
0

Jag hade en råtta ensam i en bur i två dygn faktiskt… nu har hon dock två kompisar! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

shivas
0

Jaa det är ju inget fel med det..Skrattande..

Jag syftdade på de som låter sina råtor vara ensamna hela sitt liv,,Ledsen

Allamej
0

Dom små liven förstår inte bättre…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tosca
0

Jo, råttor skall i vanliga fall absolut inte bo ensamma, men det finns också undantagsfall, situationer som inte kan resultera i än att en råtta får/måste bo ensam. Som huvudlinje skall man som råttägare givetvis se till att man har minst två råttor i samma bur (som fungerar bra tillsammans), som alla vet är ju råttor flockdjur. MEN det finns ingen anledning att ge en skopa ovett till de som har en enstaka råtta ensam i en bur då råttan inte överhuvudtaget fungerar tillsammans med sina artfränder. Det finns situationer då råttan kan vara hur go som helst mot människor men överhuvudtaget inte gå ihop med andra råttor. Valet för ägaren står då mellan avlivning eller ensamvistelse i egen bur för råttan, och det valet är upp till var och en att göra.

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Daydreams
0

jag hade min första råtta ensam i 1,5 år, visste inte bättre och hade inte internet på den tiden, och i biblan böckerna stod det att man inte kunde sätta in en till om den första råttan var mer än 6 månader.

Har jätted åligt samvete över min lilla Jolly, dock hade hon iallafall ett mycket aktivt liv som innebar att hon stal massvis av mina grejer, mascare, miniradio, mynt, allt möjligt hittade man i buren. plus att hon hade ett jättejobb med att bygga ett bo av en hel bokhylla, idag vet man ju bättre men tragiskt att hon fick leva ensam hela livet:(

Allamej
0

Och dom små liven som bara köper en råtta och inte har en tanke på att skaffa en till? Jag tror det var dom det talades om

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

gulzebra
0

Undantagsfall ja, såna har jag haft här hemma. Dels en kompis råtta som jag hade över en sommar, försökte introducera henne i flocken men det gick inte alls. Och så en hane som hittats ute mitt i vintern, var nog 1-1½ år då skulle jag tro. Han funkade inte heller och avlivades senare, jag hade funderingar på att kastrera men han drog på sig problem med luftvägarna så iom det, osäkerheten och att han förmodligen var rätt gammal redan så avlivades han istället.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

Min första stamtavleråtta bodde ensam… Uppfödaren, faktiskt en mycket stor sådan, sålde den som ensamråtta. Det var fullt normalt på den tiden. Hanar bodde ofta ensamma.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

shivas
0

Ja, jag menade de som inte hade en tanke på att skaffa en till..

shivas
0

Men är det inte svårare att få de tama om de är ensamna eller är det tvärtom??

gulzebra
0

#10: Av det lilla jag har märkt så är det ingen skillnad i tamhet. Däremot blir ensamråttor mer desperata efter sällskap och kan verka tamare och mer sällskapliga än råttor som inte lever i flock.

Edit: Än råttor som lever i flock menar jag förstås x)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

shivas
0

okej..

Daydreams
0

#10 Har nog en helt annan uppfattning än #11. råttor som bor i flock blir modigare och har trygghet hos varandra, samt har lite konkurens om vem som kan få mest av mattes uppmärksamhet. En deprimerad ensam råtta blir nog inte tamare än en lycklig råtta som får bo med minst en kompis.