Abscess
Misstänker en abscess på två av mina råttor men vad jag kunnat läsa mig till så ska de spricka rätt fort av sig själv men dessa verkar långt ifrån sprickfärdiga. De växer inte heller och är i stl som en halv ärta. Ena råttan har haft en abscess förut efter en provtagning hos veterinären, två nålstick varav den ena utvecklades till en abscess och den sprack efter några veckor men nu sitter knölen på annat ställe på henne. Är det bara veterinär som gäller eller kan jag göra nåt själv för att påskynda "sprickningen"?

Är du säker på att det är en abscess och inte en tumör?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
De växer inte och sitter inte fast i kroppen sas utan "bara i huden" så tumör är jag tveksam till eller är jag helt ute o cyklar?

Tumörer kan sitta lite löst innanför huden också inte alltid de är fast i skelettet, behöver inte heller växa speciellt mycket, kan vara små länge innan de snabbt växer. Luna som fick somna in i sommar hade en tumör som satt så till att veterinären inte ville operera då det tydligen är svårläkt i på insidan av låret, den var som en hal ärta ungefär 3/4 år från det vi upptäckte den till dess att den plötsligt började växa snabbt.
Enligt min erfarenhet så är abscesser oftast lite mjuka i konsistensen och fyllda med var/vätska/blod, medan tumörer ofta är hårdare i konsistens och inte vätskefyllda.
Med tumör i detta fall syftar jag på cancerknölar eller liknande.
Är det en abscess hade jag kontaktat veterinär för att få den tömd.
Är det en cancerknöl så kontakta veterinär för bedömning om det går och är värt risken för att operera bort den.
_**/Mvh Anne
Tack snälla för utförligt svar. Jag kollar med veterinär.

Håller tummarna för att det är en abscess av något slag.
_**/Mvh Anne