Lite frågor bara
Vi kommer förhoppningsvis snart få hem ett par råtthanar, jag har aldrig tidigare haft just råttor, men chinchillor, möss, hamstrar, kaniner, marsvin etc. Hur stor tycker ni att buren ska vara? Jag vet att jag kan läsa om lagstadgade mått, men i min mening, iallafall vad det gäller alla andra djur, så är minimimåtten på tok för litet. Så vilken storlek rekommenderar ni vana råttägare att två hanar ska ha? Vilka råd har ni att ge till en som tidigare inte haft råttor? Vad behöver man tänka extra på? Vore väldigt tacksam för tips & råd :)
Var beredd på lukten, när jag fick hem lina två första hanar så märkte jag hur de börja lukta ganska snabbt fast man vänjer sig. Vissa som jag sett säger att dom inte kan ha kvar sina råttor pga att dom får migrän av lukten eller inte kan tvätta deras filtar. Själv använder jag urine off på mina filtar för bara en liten kisspöl kan lukta hur mycket som helst enligt mig Och så har jag en doft grej på rummet inte för starkt doft dock med tanke på råttorna Ha extra filtar/handdukar att växla med Tänk på vad du ger dom för mat och att dom ska ha fri tillgång på mat. Vet inte hur stor bur som rekommenderas men kan länka en bur som andra brukar tipsa om
Hej och välkommen till råttvärlden! du kommer nog snart se hur roliga djur just råttor kan vara ^^
Själv när jag skaffade råttor så hade jag fågelburar men det blir snabbt jobbigt för at dörrarna är alledels för små egentligen. Så jag skaffade ett furtower, då kunde jag också lätt utan oroa öka min flock :) två råttor må vara bra, men 3 så slipper man ' OH NEJ JAG HAR BARA EN KILLE KVAR DAGS ATT SKYNDA SIG ATT FINNA EN NY KOMPIS! " hysterin. Provat en gång, aldrig mer xP
Här har du artiklarna, där vi samlat ihop allt möjligt om är bra att veta om om just råttor och om vad dom behöver för att trivas :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?stickies-1
Luktar hanar & honor lika mycket?
Hanar tenderar att ge starkare doft, men det är också lite individuellt och lite baserat på vad du ger dem för mat.
Hanar - Luktar lite mer, men är mer lugna och gosigare ( ofta lata ;3 vilket jag gillar! ) samt att dom blir större, så mer att älska <3
Honor - luktar mindre, mjukare päls, kräver mer aktivitet och därav mer aktiva. löper var 5:e dag om jag inte kommer ihåg fel ( då kan dom bete sig lite anorlunda, tex vifta på öronen och 'hjälp jucka' på andra honor. Ingen fara, men vissa kan bli shockade om dom inte vet om detta. helt normalt )
så det beror på dig i personlighet, vad passar dig som ägare? om du är osäker så är det ju alltid bäst att kolla efter en råttägare i närheten så du kan träffa dom i hemmet :)
Tack så jättemycket för länkar och tips! Det uppskattas verkligen. När det kommer till chinchillor, marsvin och hamstrar, så är ju också hanarna lite mysigare upplever jag, det är nog därför jag omedvetet har tänkt mig råtthanar.. :) Någon som känner till någon råttägare i Alingsås /Borås trakten? Som kan tänka sig ett besök? :)
Jo.. Vad är era erfarenheter vad det kommer till hur råttor kommer överens med andra djur? Hund, katt och marsvin i vårat fall. Här kommer både katter, hundar och marsvin jättebra överens och kan utan några som helst problem vara ute och "springa" tillsammans. Jag tänker att råttor är ju (som fullvuxna) i större viktklass än marsvinen, så chansen borde väl finnas att de kan komma överens i framtiden? Givetvis kommer jag inte att chansa, eller släppa dem ihop, så ingen tror det. Undrar mest hur det fungerar för andra :)
Jag har hund och katt, samt en orm.
Det är inga problem det man däremot får tänka på är att råttorna kan trycka ett tag innan dom är vana vid dom andra djuren. Om jag minns rätt tog det ca 1 vecka att mina råttor skulle vänja sig med katterna, hunden ignorerade dom ( för det mesta, hade en alfa som tyckte hunden var ond. Och hund/råtta har liknande kroppspråk så dom visste exakt vad den andra tyckte. så fick skaffa barngrind ett tag )
Råttor är rovdjur vilket kan vara bra att tänka på, så dina marsvin kan finna dom som ett hot. Vissa sjukdomar kan också smitta emellan som ena arten tål men inte den andra, jag kan inte gå in på detaljer då jag inte funnit anledning att lära mig. Vet iafl det finns en sjukdom mellan kanin/marsvin som är så -
jag har alltid mina djur i uppsikt när dom är med varandra, vilket är bra. katter kan komma jättebra överens med råttor, men dom kan få för sig saker och busa våldsamt om man inte är där. Annars i mitt fall har det varit råttorna som dominerat och jagat katter ;) vilket kan vara nog illa -
Så ta det bara lugnt och var tålmodig :) så går allt bra!
ang uppfödare - kolla på uppfödarlistan som finns här på RiF. Jag vet inte hur pass uppdaterad den är då jag inte kollat på ett tag, men det kan ge ett bra hum iafl :) känn dig inte rädd att skaffa råtta lite längre bort, transport brukar som oftast gå att fixa :) tex via här eller djurtransport i fokus.