Bottenmatrial?
Jag har fleece som underlag på alla mina våningar, då inkluderas bottenvåningen. I bona har jag också fleece strimlor. I toalådan har jag toalätt eller kattsand, det varierar. En sa nyligen att det var lag på att ha bottenmatrial så som alspån m.m. så dem kan gräva osv. Visste att folk använde det men visste inte att det var lag. Har sett så många som har fleece eller sådana där borrismattor från ikea. Så måste jag byta ut bottenvåningen till liknande, eller använda mig av något annat ? Eller skaffa nån slags grävarlåda i buren som har spån i sig etc.
Jag har inte hört att det är lag på att man måste ha tex alpspån i botten. Så jag undrar oxå ifall det är lag.
Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela
Nej det är inte lag på det.
Okej, så det är alltså okej att ha så som jag har i buren?
#2 Men gills alltså fleece filtar som "strömedel" så? Eftersom det står på jordbruksverkets hemsida citat: "Alla gnagararter ska ha burar där botten är täckt med strömedel."
Och det står ju även att vissa arter ska ha grävmöjligheter och råttan är ju en av dessa arter. Så någon slags grävlåda måste de ju ha(minst) men fleece kan väl inte räknas som strömedel? Eller? :s
#3 (Förlåt om jag tog bort fokus från din fråga/dig men kände att de är ju samma ämne och så)
Helt okej! Undrar också de du undrar!
Jag har en träbur så i botten har jag vaxduk och mattor sen har jag lådor med toapapper i och en låda Med toa lätt som dom mest gräver i istället för att kissa/bajsa i De kanske inte Heller är bra? Borde jag ändra det?
#4 Där står också "Gnagare får hållas i burar utomhus men aldrig i miljöer där temperaturen understiger 0°C" Skulle du hålla dina råttor i en bur utomhus vid den temperaturen eller ens en temp under 19 grader?
Jag ser inget om att gnagare måste ha grävmöjligheter.
Däremot står det under inredning "Kraven på inredningen beror på vilken art av gnagare som ska hållas i buren."
Alltså måste man artanpassa. Tex råttor och hamstrar behöver olika saker. Precis som råttor och chinchillor behöver olika saker.
#7 Nej, det skulle jag inte :) Men detta handlar ju inte om någon slags temperatur utan vad för slags bottenmaterial som ska användas. Alltså 2 olika saker. Så därför undrade jag om fleece räknades som ett lagligt bottenmaterial när det står strömedel.
Citat från jordbruksverkets hemsida gällande gnagare: "Du bör också tänka på att vissa arter ska ha grävmöjligheter." Eftersom råttor i det naturliga brukar gräva tunnlar så antar jag att för att tillgodose deras naturliga beteenden så ska de ha grävmöjligheter.
Självklart! Olika djur behöver olika miljöer och olika saker, det vet jag.
#8 Jag hittar fortfarande var det står. Däremot "En stimulerande miljö är en viktig faktor för att gnagare ska kunna bete sig naturligt. Djuren bör ha tillgång till anordningar som går att klättra på och krypa under"
Råttor klättrar vanligtvis. De brukar inte gräva tunnlar. De kan däremot gnaga ut tunnlar och till hjälp använda klor. Men det brukar vad jag har sett inte ske i något som liknar strö.
Som sagt. Det står att olika arter behöver olika saker. Vad med arten råtta anser du göra att de behöver strö? I naturen lever de oftast i vår värld alltså bland våra hus. De lever i kloaker , källare, vindar och bland sopor.
#9 Om du kollar lite längre ner i slutet av andra stycket under rubriken "Vill gärna bygga bo" så står det :)
Fast t.ex. brunråttor bor ju inte endast i kloaker, vindar, källare osv utan även ute i naturen i olika gångsystem som de gräver fram.
Beroende på art så bygger vissa bo med material från miljön och bor i naturliga hålor men finns även de arter som gräver ut gångar som de bor i. Som sagt så är brunråttan en av dessa arter som gräver tunnlar
Jag känner i alla fall ingen som har anordnat så deras råttor kan gräva tunnlar ens bland registrerade uppfödare och ser inte hur det skulle vara möjligt.
Däremot är det lätt att berika miljön med tex fleece och tidningspapper där de kan rota runt och använda till att boa med. Berika med olika hyllplan och bra med klättermöjligheter.
Råtthjälpen sa att det var lag på ströbottenmayrial så dem kan gräva, tyckte det lät konstigt. Men dem sa även att en låda som dem kan gräva i duger. Sen säger många att dem ska ha en låda med alspån så dem kan gräva. Så svårt att veta vem man ska lyssna på. :(
#11 Alltså tror inte det ska finnas så de ska kunna gräva tunnlar utan bara så att de ska finnas något slags material som de kan gräva och "sprätta" i. Den mängd det skulle behövas för att de ska kunna gräva gångar och tunnlar är ganska så stor och är inte så jag menar att man ska ha det :) Menar inte att man ska ha det som exempelvis man har till Gerbiler eftersom råttor har mer klättrings beteende än grävbeteende. Bara att de ska ha något som de kan rota runt i lite, som t.ex. i en grävlåda eller att man har något slags strö som bottenmaterial.
Att ha fleece/tidningspapper mm som bottenmaterial har jag ingenting emot personligen då det verkar väldigt bra men tänkte mer på vad lagen säger och frågade därför om fleece räknades till strömedel. Vet också att tidningspapper och fleece är jättebra för råttorna att boa med och det är bra med hyllplan osv. Men som sagt, tänkte bara på vad lagen sa och frågade om det :)
#12 Alspån är endast ett av många olika alternativ :) Finns även andra strömaterial(Inte kutterspån!)