Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 594 ggr
perella
0

Beteendet

För två dagar sedan hämtade jag två råttbebisar. Dessa kom inte från djuraffär men heller inte från uppfödare, utan troligen från två råttor som är köpta på djuraffär som sedan visat sig vara av två olika kön. Jag köpte två honor som är 6 och en halv vecka cirka. Lät dem vara i ett dygn för att sedan börja vara med händerna lite i buren, så som ge mat, byta vatten, pyssla lite med bäddningen osv. Dem verkar var väldigt skygga men ändå nyfiken. Dem har varit i en filt i famnen och även varit i tröjan och på axlarna. Dem springer ofta för livet när man ska ta upp dem, så låter dem hela tiden veta om att jag är där och att dem får nosa på mig innan jag bär upp dem. Dem har dock tendens att nafsa och nästan bitas. Har förstått att dem undersöker men ibland känns det också som att de testar gränser, så då har jag blåst på dem lite. Dem reagerar och backar lite men kommer hela riden tillbaka och fortsätter. Har provat att ha handen på olika vis, så som handflatan ned och upp eller knyten näve. Ibland flyttar jag handen och då springer dem fram till dem. Så jag har så svårt för att förstå om dem är rädd, eller vill få bort mig från buren, eller att dem bara är nyfiken och tycker jag smakar gott. Jag tvättar händerna innan!

komigentam
0

Kan säga att blåsa på  dom kommer verkligen inte hjälpa dina råttor att vilja komma till dig & knyta an till dig. Har du själv blivit blåst på? Sjukt obehagligt!

Det har gått två dagar & de verkar inte vara från seriös/ansvarig/bra uppfödare så du kan inte förvänta dig mycket mer än att ge dom tid samt ha tålamod.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[svensktillverkad]
0

Nu tror jag inte *** vet vad hon pratar om :). Att blåsa på dom och säga till är ett effektivt sätt att lära dom att dom gör något fel, hade också samma problem med mina gamla zoo råttor skygga och skulle smaka på fingrarna och inte blev dom skygga för att man lär dom vad som är rätt eller fel, tvärtom dom kom tillbaka och till Slut slutade dom bita och blev mer och mer tama. Råttor måste få lära sig tidigt när dom bebisar att människor inte är farligt och att man håller på med dom och detta är nog tyvärr inte så vanligt hos zoo råttor. Så du måste lära dom att du inte är farlig men också lära dom vad som är rätt och fel :)

perella
0

Tack så mycket! Ja jag läste att en annan hade blåst lite på dem och att det hade varit effektivt. Men alla kan ha olika åsikter kring hur man bör bete sig. Eftersom dessa är mina två första råttor, och trots all påläsning har jag svårt för att veta om beteendet tyder på rädsla samt lite nyfikenhet. Jag skulle nästan tro att dem är det. Men jag kanske har fel.

[svensktillverkad]
0

Dom är rädda, för dom inte är vana med människor men råttor är nyfikna så desto mer du pratar och håller på med dom desto tamare kommer dom bli. Sätt ner dom på golvet i toan eller köket och låt dom komma fram till dig :)

perella
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstod det. Men skulle säga att dem blir bättre och bättre för varje dag. Dem har flyttats två gånger så är förståeligt att dem är rädda. Haft dem i sängen i deras filtar och dem var börjat utforska sängen lite vilket borde tyda på gott. En av dem sov nästan också i handen och var oerhört avslappnad.

perella
1

Dem har även börjat klättra på händerna när jag sätter in dem. Så det är ju framsteg. :)

zickan
0

Troligen inte hanterade så mycket innan de kom hit vid 5½veckas ålder. Samma där, helt nya på råttor fick en kull kort efter de tagit hand om två omplaceringar som visade sig va olika kön. Tror inte de vetat på hur mycket de vågat hantera de små i början. De var nyfikna men rädda när de kom hit. Nytt hem, nya lukter och hundar som låter. Slappande av mer och mer i buren började våga sig följa med mina iväg på öppna ytor. Men de är inte lika hanterade som ungar brukar va från uppfödare med planerade kullar. 
De är unga och bytt hem igen. Nafsande kan va osäkerhet och testa på vem du är. Nästan positivt att så unga kommer fram och test nafsar lite än dra åt andra hållet. Mindre kul om de testar hur hårt de vågar. Säg ifrån, höga gälla ljud. Ett högt fy, nej osv.  Eller lägg en kupad hand över dom och håll de kvar en stund, visa lite missnöje med vad de håller på med. Blåsa kan dra igång till att de testar mer. Hade det varit mina små pojkar här hemma så hade de dragit igång till ännu mer busande om man blåst på dom.
Ende de tjejerna nafsat på mig är mitt plåster på pekfingret. Den har alla råttor haft som uppgift att försöka ta. Men när mina test nafsar lite och så länge det inte gör ont brukar de få fortsätta tills de är klara sedan brukar det va bra. Brukar komma på en del ungar runt 2-3 veckors ålder när de kollar in omgivningen efter ha lämnat boet, sedan brukar de inte fortsätta. Dessa kanske inte riktigt fått chansen och testar nu.
Kan även va de mer framåt som kan nafsa lite för att få mig och busa. Hoppa på min hand, nafsa hoppa bort. Komma tillbaka nafsa, bort osv. Brukar hoppa lite med handen efter, burra, vänta och leka med dom. Nafsande kan va olika saker. De tjejerna testar nog mest på vem du är och hur långt de kan gå. 
Nytt hem igen med nya lukter helt ifrån tryggheten av syskonen. Lite lugn och tålamod bör det släppa inom några dagar att va alltför rädd. Håll på med dom en del på dig. I tröjan brukar de känna sig trygga. Eller låta dom sova en stund i luvtröja osv när man sitter och gör nått annat. 
Kan även sitta med handen i buren en stund så de får nosa och kolla in vem det är. Muta med godis.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

perella
0

Jaa, dem visar ju tecken på nyfikenhet så det är ju alltid kul. Dem får även ligga i tröjan då det verkar uppskattas, inte lika mycket av mig då dem har tendens att kissa en hel del just då. ;) men tror det går framåt för varje dag som går. Då ska jag nog sluta blåsa och prova något annat. Tack så mycket. :)

perella
2
perella
0
perella
1
komigentam
0

#2 Kan du sluta att gång på gång använda mitt förnamn?
Du kan använda #nummer som alla andra, tack. 

Intressant att du inte anser att blåsa på någon är obehag. Väldigt intressant!
Varsågoda att fortsätta isf. 

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[svensktillverkad]
0

Du har ju använt mitt namn öppet så då använder jag ditt. Alla men någon slags hjärna kan nog komma på vad du heter på riktigt bara igenom att kolla på ditt användarnamn :). Tror du missförstått syftet med varför man såg åt djur, inte är det för att skapa mer behag ;)

[svensktillverkad]
0

*säger åt, telefonen ändrar lite som den vill

perella
0

Självfallet kan jag förstå att vissa anser det som obehag om någon skulle blåsa på en. Men om du skulle nafsa lite hårdare på en råtta tror jag inte direkt råttan blir traumatiserad eller arg eller annat, om jag säger ifrån genom att blåsa försiktigt för att visa att det inte är okej. Vissa finner detta effektivt, medan andra inte. Det beror ju helt på hur råttan är som individ, vissa kanske tror att man blåser för att börja lek etc. Man får helt enkelt testa sig fram, enligt mig. Se vad som funkar bäst helt enkelt.  

Var snälla mot varandra. :(

zickan
0

* Moderator har redigerat inlägget där ens riktiga förnamn är röjt, då detta går emot iFokus regler*

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.