Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2140 ggr
[Jennah]
2016-07-15 11:04
0

Nät

Hur små/stora maskor rekommenderas när man bygger en råttbur? Vet var jag ska skaffa nätet o så, men behöver veta storleken bara :)

[Jennah]
2016-07-15 11:13
0

Ska utgå ifrån den gula KALLAX-hyllan från IKEA, med 8 hål. Behöver jag lacka den eller nåt? Ska ha borrismattor på alla golv.

tötenöten
2016-07-15 15:54
1

Kallax hyllan är väldigt, väldigt smal så jag rekommenderar att försöka hitta något annat, råttor älskar dessutom att klättra så försök hitta så att du kan ha en så stor yta som möjligt där ingen hylla avbryter det :)

Minknät brukar vara vad man rekomenderar och ska du ha en trähylla så måste du lacka, lacka, lacka väldigt mycket :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[Jennah]
2016-07-15 16:54
0

Nä men jag har redan köpt en kallax :) och jag gör såklart om hyllplanen, det kommer finnas klättermöjligheter :) okej, hur stora hål är det i minknät då?

komigentam
2016-07-16 10:43
0

Problemet med sådana här hyllor är ju hur lite klättermöjligheter det faktiskt blir då det är mer trä än galler.. men hade lackat, lackat, lackat sen köpt nät med de minsta maskor möjligt. 

Hade kört in måtten i burräknaren också för Kallax är väldigt smal, som sagt & bottnen är vad som räknas för råttor.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[Jennah]
2016-07-16 10:55
1

Jag har redan sagt att det kommer finnas klättermöjligheter i min bur och jag har koll på måtten. Det jag undrade var exakt rekommenderade mått på hålen i nätet, samt om just denna typen av hylla behöver lackas. Men har fått svar på andra ställen nu så det är lugnt.

zickan
2016-07-17 18:36
1

Kan va smart att akta galvaniserat. Nu inte så stor fara till råttor som t.ex fågel. Men kan man välja annat alternativ typ hönsnät skulle jag rekommendera det. 

Galvaniserat innehåller rätt mycket zink. Tugga på det får de i sig rätt mycket som kan va skadligt i längden. Men vet inte alls hur skadligt det kan va till råttor. Bara koll på när de kommer till fåglar. 

Men hönsnät är billigt och lätt att bygga med. Kan man även sätta upp inne i buren på vägen så det blir mer att klättra på

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Jennah]
2016-07-17 18:47
1

Vet redan vad jag ska ha för typ av nät o det kommer finnas andra klättermöjlgheter som jag bygger till :)

[Jennah]
2016-07-17 22:21
1

Det jag undrade var alltså hur stora hål det skulle vara i nätet, inte vilken typ av nät.

komigentam
2016-07-17 22:39
0

Vad det är för nät handlar ju också om gallermaskorna.. Men så litet som möjligt hade jag valt. Svårt att säga vad du ska ha för strl när vi inte vet kön, ålder eller liknande men googlar du så brukar det komma upp svar på den frågan.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

[Jennah]
2016-07-17 22:59
0

Det är två pojkar jag har på g, bebisar just nu, men jag vill ju ha en bur som funkar även i framtiden om jag skaffar andra råttor, kan ju inte göra en bur som bara funkar till en specifik råtta… så jag ville veta om det fanns nåt allmänt rekommenderat. Alltså hur stort/litet hål ungefär kan en råtta ta sig igenom menar jag.

Grejen när man googlar är att man får upp så väldigt olika saker, och jag ville se vad ni svarar här inne, men det är ju ingen här som bara vill ge mig ett mått. Kommer i alla fall gå med 0,5 cm stora hål så att jag är säker, och nätet är nu hemma. Blir nog bra!

bonnierat
2016-07-17 23:08
1

Blir jättebra mitt nät är nog samma

[Jennah]
2016-07-17 23:09
0

OK, vad bra :)

zickan
2016-07-22 03:06
2

Hönsnät är det billigaste och vanligaste att få tag på. Brukar va i en och samma storlek. Tror det är 1cm. Fyrkantsnäten är mer ofta galvaniserade och mindre bra. Kommer ofta även i mer variationer på storleken. 
0.5 cm hål fungerar bra. Ingen som kommer kunna smita från det. 

Nästan lite svårt att ge råd angående hålens storlek. På gallerburar är det satt på max 1, kanske 1½ cm för ungar och små honor. 2 cm och uppåt är lättare för mindre att ta sig ur. 
Men nät är svårare beräkna om man inte vet materialet. Hönsnät går t,ex att töja ut hålen lite på. Fyrkants nät och svettsnät brukar va rätt hårda och svåra att töja ut hålen. Så det är mycket beroende på nätet man ska gå efter. Kan man välja hålen på nått likt hönsnät skulle jag rekommendera ta en storlek mindre på hålen, medan 4-kants nät är enklare att ta det mått man vill ha utan risk för att töja upp ett större hål. I slutändan bör hålet inte kunna bli större än 1-1½ om man vill kunna ha mindre råttor i buren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Jennah]
2016-07-22 09:49
0

Tack Zickan för måtten! Skrev fel förut, 1 cm är mina hål men de går absolut inte töja ut i alla fall :)