Tips vid råttadoption!
Hej! Ska adoptera två råttor (10 månader) och har läst in mig massor på råttor och skötsel, men en sak funderar jag på. När råttorna kommer hem till mig, ska jag ge dom lite lugn och ro ett par dagar så dom kan vänja sig vid nya buren/ljud/lukter innan jag börjar hantera dom? Eller ska jag se till att umgås med dom på en gång så dom lär känna mig? Har läst olika råd på olika sidor och känner mig osäker. Vill ju deras bästa! De är tama och vana att bli hanterade kan jag tillägga.
Första dagen kan dom bo in sig. Hämtar du tex på förmiddagen så kan du ta ut på kvällen.
Är det råttor från en uppfödare brukar det inte vara några större problem. Dom brukar vara vana vid hantering.
Tack för svar! Jag tänkte hämta dom på kvällen så kan dom få lugn och ro över natten och det kanske är en bra idé då.
Jag kunde aldrig låta bli att klappa och hålla på med råttorna. De fick bara va ifred i buren några timmar. Har aldrig riktigt förstått varför det står att de ska få chans att bo in sig i några dag eller första dagen när det är lika viktigt eller ännu viktigare att de blir vana vid ägaren. Buren är de i så mycket ändå. Däremot har jag väntat några dagar med att låta de gå ute själva på golvet.
Har haft 5 råttor. Ingen har haft problem med stress eller liknande och ingen verkar ha lidit av att jag hållit på med dom. De fick alltid något gott att äta efter jag släppt in dom i buren igen. Men jag har alltid köpt ungar. Vet inte hur det är med 10månaders råttor, de kan kanske reagera annorlunda.
#3 Råttor från uppfödare brukar normalt va vana med hantering och hem miljön med dess olika dofter, ljud etc. De kan man oftast hantera och hålla på med redan innan man sätter in dom i buren och direkt efter de sett buren.
Råttor från grossist/zoo/dåliga förhållanden osv. Eller bara känsliga. Kan va väldigt stressade, svårhanterade, ohyra, sjukdomar mm. Mindre vana med det mesta.
Jag anser att man utgår från hur råttorna är i hur fort man börjar hålla på med dom som introducerar dom att få springa löst på ett mindre till större område.
Va lite mer försiktig med vissa djur kan va smart. Speciellt om man redan har djur i hemmet. Råttor kan bära på sjukdomar utan att det syns och alla råttor har bakterieflora. Stress kan påverka immunförsvaret. Stress och miljöombyte kan påverka hur en råtta äter/dricker. Har en råtta varit nervös, stressad, inte sig själv under resan. Drack och åt den troligen inte. Är det nervös, osäker, stressad i nya hemmet kan det ta ett tag innan den vågar äta/dricka.
Därav är det också stor vikt på att råttungar ska väga minst en viss vikt innan flytt för att de troligen kommer tappa lite vätska mm och ta lite tid på sig att äta/dricka i nya hemmet då de oftast är nyfikna och vill kolla runt. Eller om man introducerar med nya på en gång så hinner de inte med att äta/dricka.
Samt att om nått sker i början av tiden med råttan. Speciellt redan nervös, stressa, orolig osv. Så kanske det sedan sitter fast och svårt att bryta. Typ att man gör nått som skrämmer råttan. Då tar det ännu längre tid att få dennes förtroende. Varav lite försiktighet att bo in sig först och varva ner. Äta, dricka, sova. Kan löna sig i slutändan.
Helt beroende på hur råttorna är. Enklast utgå från dom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.