Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1147 ggr
Smileuto
1

Kastrerad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu äntligen har min hane blivit kastrerad och jag undrar om ni har lite tips nu efteråt? Hur lång ska han ha kvar tratten osv? Är väldigt glad att allt gått bra hittills Han har hållt sig vaken Har dock inte ätit något än.

Karmatarerskanise
2

Äta lär han inte kunna med tratt på. Han når väl inte med tassarna till munnen. 

Varför kastrerade du honom? :)

Sa inte veterinär hur lång tid tratten ska vara kvar? När ska stygnen tas?

Smileuto
0

Han blev helt omöjlig mot mig och sina burkamrater Så de sa att det var bättre att kastrera honom. Stygnen tas inte utan ramlar av själv. Fick inga instruktioner

Karmatarerskanise
1

Då tycker jag du ska ringa imorgon och fråga. Samt ta av tratten så han kan äta. Glöm inte sätta på den igen och hålla koll hela tiden utan.

Zakaraa
2

Har aldrig haft tratt när jag kastrerat.

Huden läker ihop på någon dag. Biter han bort stygnen själv är det inte hela världen, blir ett lite fulare/större ärr bara men så länge man håller koll så det inte blir smuts och han inte är där hela tiden och är på såret tycker jag personligen det är bättre att gå utan tratt. Då får han möjlighet att äta och dricka utan problem och det är det viktigaste enligt mig. Men har veterinären ordinerat tratt så kör på, håll noga koll så inte huvudet sväller.

Vet du om det är dubbelsytt eller bara sytt ytligt? (dubbelsytt, dvs sytt med en tråd under huden som sedan ska absorberas av kroppen och sedan en tråd i yttre huden)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Kalli
1

Beroende på tratten brukar råttorna kunna äta med den på om man ger puréer eller annan mjuk mat. I övrigt brukar jag kolla huruvida råttan verkar intresserad eller inte, men det kan trots det gå väldigt snabbt om de får för sig att pilla bort stygnen. Har jag en råtta som är väldigt intresserad blir tratten kvar tills dess att såret åtminstone börjat läka ihop.

marathos
0

Har heller aldrig haft tratt när jag kastrerat råttisar, men den var onekligen ganska fin :) Har fått med nån halvklumpig modell som inte passat speciellt bra. Mina råttisar har aldrig varit intresserade av sår osv så det har gått bra ändå.

MoaL
0

Jag har aldrig varit med om att man sätter tratt på råttor som kastreras, varken på någon av de jag själv har fått kastrerade eller någon annan. Känns onödigt, så jag skulle ta bort den om jag var du. 🙂 Råttor har ett fantastiskt läkkött, och de är själva de bästa på att ta hand om sina sår. Inte ens när jag har tömt och rengjort stora varbölder de gånger sådana har uppstått har jag hindrat dem från att ta hand om såret sen, och det har läkt på ett par dagar. En tratt hindrar dem ju från det mesta, både att äta, dricka och tvätta sig normalt. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor