(K) Råtthanar
Hej på er, Jag har beslutat mig för att skaffa tamråttor sedan jag äntligen hittat mig ett fast boende i den här stan. Behöver skriva på ett papper om godkännande av husdjur den 30/6 men sedan är det fritt fram. Har haft två råtthanar tidigare, vilka kom mig mycket nära så jag kan definitivt se mig själv med hanar igen. Tänkte under dagen klicka hem en Perfect Maxi från Zooplus, och den mäter 79 x 52 x 140, så mellan 2-4 stycken råttor i den känns rimligt. Inredning kommer jag att fylla på med lite allt eftersom. Önskemål om teckning etc - nja, men åtminstone en helvit tycker jag vore häftigt. De guldfärgade är jag också väldigt förtjust i, kan inte terminologin så bra. Jag är bosatt mitt i centrala Stockholm, men har trots veckor av sökande fortfarande inte funnit någon aktuell uppfödare i närheten. Också Blocket m.fl. säljannonser ger få eller inga resultat i närheten av där jag bor. Har varken tillgång till bil eller körkort men är ändå öppen för förslag över hela landet. Hoppas på svar!
http://rattuppfodare.se/lans/stockholms.html
Där har du ett helt gäng, åtminstone 3 av de vet jag är aktiv :)
Sen vet jag att till exempel Zickans far till Stockholm med jämna mellanrum och det finns även en hel mängd uppfödare runt omkring Stockholm som gladeligen hjälper med transport :)
Även om du skulle hitta en uppfödare på andra sidan landet brukar det lösa sig med transport!
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Oj, tack! Jag bokmärker allihop och kikar på dem en efter en under kvällen. Bara att fortsätta nyttja tråden om det dyker upp något.
Ser lite dystert ut, tycker jag. Det finns ett par uppfödare att välja mellan men ingen aktuell eller planerad kull så långt ögat kan nå, och de få råttor som saluförs är ofta tingade sedan länge (inte sällan av personer som uppfödarna redan känner sen gammalt). Jag letar alltså fortfarande med ljus och lykta efter två eller helst tre hanråttor i huvudstaden med omnejd. Ni kan väl hojta om ni får nys på något! Kollar Blocket och Råtthjälpen med jämna mellanrum. Buren hemklickad och bör anlända om högst 7-10 dagar.
Lyckans råttor säljer två stycken, dom är lite äldre men inte gör det hon har Facebook sida.
Ja, det stämmer bra. Dock rör det sig om honor och jag söker i första hand hanar, gärna vita eller guldfärgade.
#5 Vad är guldfärgade råttor? 🙂
Hade mejlat/pmat runt. Man får oftast vänta alt. fixa transport eller resa en bit. 😃
Uppfödarlistan av Zickan.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Mejlar och PM:ar för fullt! :) Guldfärgade - tja, syftar på de färger som ögat uppfattar som guldaktiga, men även beiga, typ: Pearl, Champagne, Fawn, Himalayan e. dy. med reservation för att jag inte har superkoll på den korrekta terminologin…
Eftersom du verkar ha så bråttom med att få råttor så får du nog satsa på omplaceringar istället, då mer eller midre alla seriösa uppfödare har en kölista och som sagt inte tar kullar hela tiden, håll koll på blocket och i de olika facebookgrupperna så dyker det nog upp några råttor snart :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#7 Aha, de gula varianterna? 🙂
Eftersom du är ute efter specifika färger så får du nog pma/mejla de som har just den inriktningen.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Igår fick jag ett erbjudande som - ifall ägaren inte skulle ångra sig - jag kommer att nappa på och ser mycket fram emot. Det är omplaceringsdjur, vuxna hanar, som ursprungligen kommer från privat uppfödare. Stort tack för all respons hittills i tråden! Lär väl fortsätta hänga i forumet då det sannolikt kommer dyka upp fler funderingar allt eftersom det nya husdjursskapet fortskrider :-)