Dominant
Jag skulle behöva lite råd Då jag har en liten kille som blivit helt galen Det började med lite dominant beteende men sen blev det värre då han gör sina burkamrater illa så har han fått en egen bur… Sen har han även bitit mig ett flertal gånger och det gör så ont i mamma hjärtat då jag inte vill att han ska vara i en ensam bur heller… Läste någonstans att det kunde vara en "tonårskris" då han är ungefär 6 månader .. Tar emot alla tips jag kan få
Skulle våga påstå att tonåren är vad som händer hos er, inte dominans. 🙂
Vissa blir rent ut sagt för jävliga medan vissa knappt påverkas alls.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Jo jag har läst på lite om dedär men var inte helt säker Om så är fallet så hoppas jag det går över snart så han slipper vara ensam 🙄
Kan bli problem att få in honom i flocken igen om du låter honom sitta ensam tills tonåren går ut (detta kan alltså sitta i i flera månader, vissa går det inte ens över för & det är oftast de hanar som blir kastrerade) & hanar brukar generellt vara mer komplexa med intron nämligen så om det inte går att få in honom i flocken igen så får du vara förberedd på att kanske starta en ny flock till honom..
Hur pass illa gör han sina kamrater?
Tänker att det kan vara värt att försöka introducera på nytt eller tråkbur i värsta fall för det känns inte rättvist att han ska behöva sitta ensam utan att ni testar er fram ifall ni kan lösa det på något vis.
Lite som jag brukar rek. att man läser igenom inför nytt intro alt. tråkbur.
Introducering / beteende.
Sen eftersom du har honom ensam nu: varför inte ha en råtta ensam?
Eftersom han bits: bitande råttor, otama råttor, att tämja råttor.
Lite att tänka på: är buren stor nog för alla individer? är där tillräckligt med sovplatser? tillräckligt med matskålar/platser? tillräckligt med vattenflaskor?
Burräknaren använder jag mig av för burmått.
Har du funderat på att pröva kastrering? Ju tidigare man gör det efter att problemen upptäcks desto större chans att han kan bli en glad och snäll råtta igen. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har en savic suit royal så jag tror nog de får plats… Jag har testat att tråkat till buren men det hjälper inte å han kan bara riktigt elak mot de andra två och särskilt mot min stackars farbror som är blind. Jag har faktiskt funderat på att kolla upp hur det är med kastrering här omkring då jag bor på en liten ort. Jag har även försökt att ha dem ute tillsammans men han bara jagar de andra å bråkar..
Personligen tycker jag kastrering är enda alternativet. Sånthär går inte över av sigsjälv. Det går inte att jobba bort. Och även om så vore fallet, ska råttan sitta själv under tiden? Det mår den knappast bättre av. Vill inte låt otrevlig på något vis. Men det är så jag ser på saken. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ska ta kontakt med veterinären så fort som möjligt Tack för alla svar :)