Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 991 ggr
pzyhr
0

Råttuppfödare

Om råttuppfödare säljer ungar för 300 kr styck och en kull är på 13 ungar…Då får ju uppfödaren sammanlagt 3900 kr för dessa råttungar. Det är ju en hel del pengar…Är det "svart" eller måste råttuppfödare betala skatt på pengarna eller liknande.

Även om strö, mat o.s.v. kostar, så borde man väl ändå nästan tjäna på att vara råttuppfödare. I alla fall om man har många köpare, så att alla ungar i kullen blir sålda. Och om man tar ett par kullar per år.

Bara en fundering från min sida…

EmmaG
0

Grodan tar väl 400 för sina råttor? (har för mig) vilket ger betydligt mkt penga rändå..
Men gör man det "rätt" tror jag knappast att man tjänar på det. Ja, lite grann kanske, men definitvt inte så att man kan leva på det. För pengarna för den ena kullen måste ju gå åt till att föda resten av råttorna samt nästa kull

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Allamej
0

Om du tycker att 2-300 kr för en bebis är mycket pengar och att man skulle tjäna på att vara råttuppfödare så gör du något fel som råttägare. Alla bebisarna ska äta, alla bebisarna skiter och kissar… Sen har man ju resten av råttorna. Dessutom tror jag inte att någon av de råttuppfödare som finns i sverige tar så många kullar per år som det skulle krävas för att dom skulle gå +… Dom som gör det är grossister och säljer till djuraffärer.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Det är hobbyverksamhet. Sådan behöver du inte betala skatt på om du inte kommer upp i väldigt stora (vinst?)summor och det gör inte en råttuppfödare.

Under de år jag bokförde mina uppfödningar - både mus-och råttuppfödningen - så gick det plus minus noll ekonomiskt. Några år minus för att gå plus nästa år. Det är ju så att man satsar, ex i att importera djur, för att sedan få in för kullar. Den enda inkomsten är försäljning av djur och ev språngavgift. Utgifter är medlemsavgifter, inköp av kullregister och stamtavlor, kuvert, porto, burar och tillbehör, rengöringsmedel och rengöringsgrejer (diskborstar, trasor, svampar etc) till burar, bottenmaterial, Torrfoder, färskmat, veterinärkostnader, avmaskningsmedel, medicin, inköp av avelsdjur, utställningar, resor till och från utställningar/råttägare (för att kolla på tilltänkta avelsdjur) mm.

För att tjäna pengar på råttuppfödning måste man någonstans dra in på utgifter, dvs slarva enligt min uppfattning.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

#1 Nej, jag tar 300 kr. Då är råttorna registrerade i SRS, friska, ohyrefria, tama, väger 80-150 gram och man får min bok med vid köpet. Nu är dock boken slut så det blir något annat häfte istället…

pzyhr
0

Man kan komma undan billigt utan att vara en dålig råttägare/uppfödare.

Mat = billig müsli, som innehåller allt det råttan behöver näringsmässigt + matrester varje dag (som man ändå hade slängt  Flört).

Strö = toa - lätt, rätt dyrt men köper man stora säcker så blir det lite billigare i alla fall.

Låt oss säga att man har 2 burar. 2 hanar i en bur och 2 honor i en bur. Dessa får två kullar per år. Tillsammans blir det 4 kullar per år. Om det blir mellan 10 - 12 ungar och de kostar 300 - 400 kr, så blir inkomsten per år 12 000 - 20 800 kr.

Det är innebär med andra ord att man får mellan 1000 och 1700 kr per månad till att försörja 4 råttor med.

Och då har man ändå endast ett litet antal råttor. Man tar få kullar per år. Man är noga med rengöring av burar. Man ger råttorna mat med bra näringssammansättning o.s.v. 

Så att INTE tjäna på råttuppfödning borde väl vara svårare…Räcka ut tungan

pzyhr
0

Medlemsavgift 150 kr (?) per år.

Inköp av kullregister, stamtavlor, kyvert och porto = inte en jätte - stor ekonomisk utgift skulle jag tro. speciellt inte om man tar 4 kullar per år.

När jag har rengjort mina burar, så har det dugit bra med en hård duschstråle och lite galltvål (som är väldigt drygt). Mer än så behövs inte. Kanske är mina råttor väldigt renliga av sig Flört

Allamej
0

Sorry pzyhr… Du seglar i en optimistjolle med hål i botten…

Om du vill veta hur det ligger till i verkligheten så kan du ju läsa Grodans inlägg, hon har ju trots allt hållit på med det några år så jag är rätt säker på att hennes beräkningar stämmer.

Sen tror jag väl att det är 250 kr som medlemskapet kommer att kosta i år.

Men har man stabil ekonomi och abslolut inget att göra så är väl 4 kullar inte jättemycket, men om man har ett liv som inte inkluderar råttor så är det rätt mycket. Tiden som man lägger ner på ungarna är rätt ordentlig, om man vill sälja tama ungar dvs.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grodan
0

Man kan komma undan billigt utan att vara en dålig råttägare/uppfödare.

Nej, det anser inte jag!

De flesta uppfödare för inte ens bok eftersom det är husdjur man delar sitt liv med, precis som du själv menar på. Men ska man föra bok, så blir minussidan väldigt stor. Främst är det veterinärvård och preparat som kostar, samt inköp av råttor och tillbehör.

En väl sammansatt torrfoderblandning är inte speciellt billig. Jag tror mina blandningar brukar ligga på 25-30 kr/kg och då köper jag ändå in säd för 3,50 - 5 kr/kg.

Matrester låter inte speciellt lovande att föda upp avelsdjur och kullar på. Jag köper enskild mat enbart till råttorna. Som bottenmaterial kör jag med aspflis och det är inte billigt. Jag anser att Toa-lätt är värdelöst och det bildas ammoniak på tok för snabbt.

Tryck/utskrift av bok, häfte, infobroschyr eller dyl är inte heller gratis.

cosmonita
0

pzyhr: allt är relativt, det vill säga det beror på vilket sammanhang du sätter dina siffror till.

Jag har fött upp råttor i ett år nu drygt. Har haft fyra kullar vilket är ett ganska lämpligt räkne exempel…

Jag har haft fyra kullar med 50 ungar sammanlagt. 36 ungar sålda. 5 st för 125 + 31 sålda för 200:-/st=  7100 intjänade slantar.

Dvs 516:- /mån om man jämnar ut det.

Utgifter senaste året. Resor till att hämta råttor från Stockholm, Helsingfors ca 3500 dvs 290:-/mån

Foder/mån…oerhört svårt att uppskatta, men 22 råttor som får Torrfoder och färskfoder varje dag (hushållsresterna efter två personer räcker inte långt, kokar pasta/ris nästan dagligen) kostar säkert  lågt uppskattat 500:-/mån

Burmaterial, pappertspellets ca 150:-/mån

Ja, det finns säkert fler saker jag inte tänkt på.

Tex om någon i mina flockar får ohyra så måste ev 10 råttor behandlas dvs många hundringar igen.

Att föda upp råttor seriöst är inget som går med vinst. Sen kan man fråga sig hur många råttor ska en person ha eg. men jag har fakstiskt bara så många råttor som behövs. Som seriös uppfödare kan man inte ha två hanar och två honor (som exemplet angav) om man vill ha mer än en kull/år. Själv har jag många råttor eftersom jag väljer noggrant vilka som ska få bli föräldrar. Och många av dem som jag skaffat till avel inte håller måttet.

wintermynta
0

Hahaha det var det roligaste jag har hört på länge, att det inte skulle vara svårt att tjäna pengar på råttuppfödning. Jag kan ju säga att även om jag tar 200-250 kr per unge så går jag fetback.

Mina burar (ej transport) har kostat totalt ung 4500kr och det är tre st.

Utställningar runt 600 upp till 1000kr i månaden

Mat ska vi inte tala om. Det går åt minst en liter torrfoder om dagen och en säck som jag köper för 265 räcker en månad. Sen tillkommer strö på 185kr. Blötmat räknar jag inte ens med.

Vet kostnad denna månad ligger på runt 1000-lappen och mer blir det. Skull tippa på att det slutar på 1700kr om jag har tur.

Sen reser för att hämta bebisar, utställningar o mässor orkar jag inte ens räkna ut va det kan kosta.

Så denna månad betalar jag nästan 3000kr för råttorna. Är glad att vi har ett sparkonto som vi kan plocka ifrån. Även om detta var en extremt jobbig & tung månad så kostar dom i vanliga fall minst hälften dvs 1500kr.

Daydreams
0

så Pzyhr, är det pga den enligt dig enorma vinsten som gör att du planerar att börja föda upp(som du skrev i ett annat inlägg)?

Pandae
0

inte för att vara taskig nu, men egentligen borde man väl bara räkna på det som rör ungarna, mamman & pappan (inte vad alla ens råttor kostar)
För vad alla råttor kostar hade man ju haft i utgift även om man inte hade fött upp (fast antagligen kanske man har fler råttor om man föder upp än vad man skulle haft i normala fall)

Nu menar jag inget dumt med det, men ändå:P

Fast samtidigt har jag fel i det jag säger, men ändå rätt..känns det som.
beror väl på med hur många kullar man tar per år osv.
:)

så på själva kullen och vad mamma/pappa kostar går man väl plus, men sen när alla råttor man har som tillhör råttuppfödning osv så går det minus. Eller det går minus redan innan alla utgifter till råttorna tillkommer?
förstår ni hur jag menar?

Allamej
0

Som Cosmonita säger så passar inte alla råttor man köper in till avel, men man måste ändå köpa in dom för att få material. På så vis så kan det gått X antal råttor till en kull.

Och köper man in råttorna så behåller man dom ju, jag skulle inte omplacera en råtta jag anser olämplig till avel bara av den orsaken… Om jag skulle omplacera någon så är det av andra orsaker, som att vi kommit ihop oss och inte blir vänner igen eller liknande.

Så det blir ett gäng råttor till slut. Och alla är inräknade i uppfödningsutgifterna eftersom dom köptes med det syftet.

Daydreams
0

#12 Jag skulle inte ha haft alla dessa råttorna om det inte vore för att kunna ta kull då och då. De flesta av mina råttor är ju inte intressanta ur avelssynpunkt men det visste jag ju inte när jag införskaffade dom.

Skulle jag inte avla skulle jag säkert ha en 5-6 råttor men inte 10 (och fler lär det ju bli)

Tänk själv på dina egna råttor, hur många av dom lämpar sig för avel? (menar inte ngt illa med frågan, bara vill visa på att det inte är alla råttor som lämpar sig)

Men visst om vi rent krasst tittar på vad det kostar att ta själva kullen, mamman under dräktigheten och sen ungarna i 5 - 6 veckor:

*ev reskostnad för att para om man inte har hane själv som passar

*en extra bur som mamman får sitta i under den sista tiden

*extra proteinrik mat och mer mat än vanligt

*inredning i mammans bur

*bottenmaterialet

Säg att man får 12 ungar

*lämplig bur som dom och mamman kan bo i efter dom första 2 veckorna i bebisburen 

*välling/gröt till frukost i 4-5 veckor med ägg gula

*mat till 12 ungar i 3-4 veckor (dvs barnmat i mitt fall, färska och tinade grönsaker, frukt, torrfoder)

*bottenmaterial som måste bytas ofta

*inredning

*säkert glömt en hel del nu

Sen måste man ju behålla ett par för ev framtida avel och den ev ägaren till pappan ska ha 1 eller pengarna för 1 unge så säg att du säljer 10 av dom för 200 kr st = 1800 kr vilket INTE täcker kostnaderna (200 till pappans ägare)

Men visst om man vill tjäna pengar så kanske det går om man använder alla djur man har till avel. ger dom skitmat, och använder billigt bottenmaterial och tar kull efter kull på dom.

pzyhr
0

Jag ville bara ställa lite motfunderingar, så att uppfödarna tar fram sina argument mot att man skulle tjäna på att föda upp råttor Flört

#8 Du skriver att "matrester inte låter speciellt lovande att föda upp avelsdjur och kullar på".

Då antar jag att du får en chock när jag berättar att mina hundar lever på slaktavfall. Flört (OCH matrester Förvånad).

Du har rätt i det där med Toa - Lätt. Jag funderar på att byta till Aspflis i stället.

#11 Självklart är det p.g.a. den enorma vinsten som jag planerar att föda upp (*ironisk*).

Nej, men ni har motbevisat mig. Det är nog inget man tjänar på direkt.

Pandae
0

Det jag tänkte mest var om de blev lite pengar över efter kull, mamma,pappa så täcker de ju en liten del av de andra råttisarna:)
Men sen, ni som har råttuppfödningar, ni gör väl det för att det är kul(nu ska jag inte kalla de som en hobby…men ett intresse), så tanken är kanske inte att tjäna på det, utan om det en dag skulle gå jämnt ut så skulle ni va glada:)?

iih nej det blir inte en hög procent av mina råttor som skulle lämpa sig att bli avlade på:/

Om man nu vill tjäna pengar på att avla djur finns det ju katter..Hemlis(bros kanske på vilken ras…men jag vet en som tjänar en del på uppfödning av renrasiga katter)

pzyhr
0

Kan ju tillägga att jag själv inte kommer att driva någon råttavel trots allt. Jag skulle aldrig hinna med att umgås med alla råttor. Tre max. Men om man ägnar större delen av sin fritid åt råttor, så funkar det nog. Men jag har så mycket annat för mig och då är det bättre att låta bli Glad

Detta lärde jag mig nyligen, då jag var tvungen att sälja mina två älskade möss p.g.a. tidsbrist Ledsen  Jag hade fem djur. Nu har jag tre stycken och det är ett perfekt antal djur. Nu kan jag lägga ner den tid jag vill på varje djur Skrattande

Grodan
0

Slakteriavfall är ganska bra mat… Skrattande

Jag förstår frågan, den är befogad, men inte enbart när det gäller råttavel utan även när det handlar om stora djur som hundar och hästar. Vi får helt enkelt kolla upp med skatteverket vad som gäller för uppfödning. Tror att hobbyverksamhet är skattfri när det rör sig om under 30 000 kr sådär, men jag är inte uppdaterad.

pzyhr
0

#18 Japp, det är proteinrikt och väldigt bra :) Speciellt om hundarna motioneras mycket! Då bygger dom lätt muskler.

Okej, tack för svaret :)

Grodan
0

Men visst önskar jag att jag KUNDE tjäna pengar på råttuppfödningen. Det finns så många hål å fylla…

cosmonita
0

Jag skrev ju mitt svar snabbt och har kommit på mer efteråt, tänkte inte ens på de extra kostnaderna man har med en dräktig hona och hennes ungar sen, sammanlagt ca 8 veckor med extra mat osv.

Hur som helst kan jag bara tillägga att om jag inte fött upp råttor så skulle jag tycka att mellan 4-8 råttor skulle vara lagom att ha och kela med Glad Inte 22 som jag har nu eftersom jag har en hel del råttor som inte lämpar sig för avel. Jag skulle heller aldrig åkt utomlands för att köpa råttor om jag hade dem bara till sällskap.

Jag skulle också vilja att man gick med vinst men tyvärr…Flört

SusanneStromstedt
0

På en hobby får du tjäna upp till 30 000 kr på innan du måste betala skatt Glad