Tips på inredning?
Råttisarna har precis flyttat in, och det är väldigt tomt på saker.. Någon som har tips? Ska beställa hem nya/bättre stegar så tänkte passa på att beställa hem lite mer inredning också.. Men vad? Skriv massvis med förslag!
// MT ♥
Återkommer med bild när det vill funka..
// MT ♥
har du använt forumsök eller kikat i artiklarna?
Finns massa hur bor dina råttor & burtrådar rent allmänt..
Kärlek, ärlighet & respekt.
Såhär ser vår bur ut, men nu är inredningen lite annorlunda och runtflyttad =) Dom gillar ombyte och dessutom behövs sakerna städas och tvättas. Ska köpa en ny bur i nästa vecka så då blir det säkert lite ny inredning också eftersom jag tycker det är så kul att förnya och inreda =)
Förslag: kolla ikea finns massor! Både barnavdelning, kök och förvaring, youtube kan du kolla in Quills & Tails, RatGirl44, PEACHY PETPARADISE dom har massor av bra tips på både inredning, hur man får råttor tama, lära dom saker m.m.
exempel på saker: du ha saker som korgar, krukor, glasskål (stabil och tung bara), förvaringssprodukter, diskkorgar, grävlåda (har själv ikeas "samla låda", hängmattor och hammockar, filtar, skålar med en filt i. Finns massor!
Länk till bilden, då den vägrar komma upp här :( https://cdn3.cdnme.se/3064807/9-3/image_5755bf3fddf2b36143ff7a1f.jpg Där toalådan är på mittersta planet stod det ett hus, men då tjejerna bestämde sig för att kissa där så blev det en toa där istället. Och som sagt, det kommer bättre trappor/stegar förhoppningsvis redan imorgon! Bilder på varje hyllplan kan fixas om så önskas :)
// MT ♥
Jag hade nog haft fler hyllplan, hängmattor och sedan något hus, funderar på ifall man skulle kunna göra som ett fågelholks hus nästan för att fästa det lättare i det huset du har men det beror ju lite på hur händig du är också.
#6 Fler hyllplan går tyvärr inte, då måste jag ut med hela garderoben och måla och foga igen.. Och tror tyvärr inte mina föräldrar orkar bära ner och upp den igen Och konstigt nog så är mina damer inte mycket för hängmattorna jag redan har.. Lägger jag dom där så är dom borta från den lika snabbt.. (Kan ev fixa ett hyllplan till, kom jag på nu. Får kolla om det funkar!)
// MT ♥
#7 hängmattor gillade inte mina pojkar heller i början, men nu så sover dem i hängmattorna jämt! Tror de bara behövde vänja sig lite med att sova uppe i luften istället för på något stadigt! Låt dem få lite tid så kanske dina damer ändrar sig :D
Hade försökt lösa det med klättervägg eller något. Klättring är jätteviktigt, spec för unga råttor & jag tycker det är viktigt i förebyggande syfte inför att bli gamla & bli bakbenssvaga.
#10 Har faktiskt funderat på att göra en.. Men något tips/förslag på hur man gör? Nu klättrar dom ioförsig på burdörrarna, men de kanske behövs mer?
// MT ♥
#11 Mer är ju alltid bättre!
Tänker spontant på sådana där "staket" folk odlar rankor mot för de ska kunna slingra sig uppåt
#12 Tror du kompostgaller skulle funka? Har en hel drös av dom här hemma :)
// MT ♥
#13 Ja men det kan ju funka! För mer klättervänlighet så kanske du kan snurra/knyta rep på vissa ställen, ger ju även mer möjlighet att sätta upp korgar & liknande!
#14 Toppen! Då ska jag försöka mig på att sätta upp ett galler imorgon :) Ser nu i skrivande stund att en av tjejerna vågat sig upp i hängmattan på översta hyllan :D
// MT ♥
#15 Åh, ska bli kul att se :D
Toppen! Mina håller sig bara i toppen på min bur i princip… Haha.