Motion?
Jag har en lite överviktig råtta. Jag har kollat upp hur man ska göra så att hon minskar i vikt och då har jag hört att motion hjälper. Hur ska jag träna henne? Ska jag släppa ut henne i hemmet? Hjul? Hur ska jag gå tillväga och vad är bäst?
Att få vara utanför buren bör alla råttor erbjudas så har du inte erbjudit det innan så är det något jag tycker du ska börja med. Toppen motion!
Hur länge har du haft råttor? Hjul är råttmänniskor väldigt anti.
Kärlek, ärlighet & respekt.
inte hjul det är inte bra för ryggen att hon får springa fritt är jätte bra för alla råttor så de kan jag rekommendera sen är u frågan hur/vad hon äter intressant.
men tycker att alla råttor ska få tid utanför buren varje dag.
Vissa råttor gillar att bada/simma. Testa om hon gillar vatten genom att fylla något lågt som är lätt att ta sig ur och sätt ner henne eller locka i henne i vattnet med något nyttig mat hon gillar tex ärtor kanske :)
Kan va bra att kolla upp fettmängden i maten hon får. Se till att hon inte får för mycket frön och nötter.
Japp, foder påverkar mycket.
Ger du kanske för mycket protein?
För mycket frön/nötter som #3 nämner?
Foder i kombination med motion kan vara lösningen.
Hade en lite fet hane som jag lät simma samt gjorde en liten lekplats med rör osv. Utanför buren men det jag märkte gjorde mest skillnad var att jag gav honom mindre kolhydrater när det kom till färskt foder. Sedan beror det ju på hur din råtta ser ut. Har nu en hane som är väldigt stor men det är mer kraftig benstomme då han inte har så mycket fett. På min andra hane kunde man verkligen känna fettet innan jag började "banta" honom.
Vistelse utanför buren har dem tillgång till varje dag så det är inget nytt. När jag skrev hjul kanske jag var lite otydlig men då medar jag en snurplatta/hjul. Vatten är dem livrädda för så det kan jag heller inte erbjuda. Det är väll kanske maten. Hon har minskat i vikt litegrann men den ena råttan jag har är inte alls på samma sätt. Hon är helt enkelt inte lika matglad och hon är smalare. Men tack för svaren! Kan ni rekommendera någon mat förutom att blanda själv?
Ja, precis, hjul är inget någon råttmänniska brukar rek.
Selective som finns på zooplus.se är väldigt poppis här iaf.
Jag blandar dock själv men har haft selective i perioder.
1. Ta en bit god mat, exempelvis frukt.
2. Trä ett snöre av något slag (sytråd, garn, skosnöre, etc) genom matbiten, eller knyt runt.
3. Låt råttan jaga sin mat.