hälp svansskak!
Mina två killar bråkar rätt mycket ibland. jag hade ganska svårt när jag introducerade de men de verkar ändå vara ganska bra kompisar nu några månader senare. Som sagt, när de bråkar är det ofta att den ena blir besatt av att typ komma åt den andras mage och de blir tillslut assura på varandra, de trycker ner varandra i golvet och svansarna skallrar, det är dock inget blod utom ett par små sår jag såg någon gång. Har hört att svansskaller kan va väldigt dåligt, vad säger ni? kan jag göra nåt för att stärka deras band? och vad vill den ena när han blir besatt av att komma åt den andras mage??
tack för svar!
Vanliga råttfrågor är bra att läsa igenom.
Där finns bla en beteende-artikel.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Just det jag gjort men jag vet inte vad jag ska göra åt det
Om de slåss så hade jag iaf introducerat om eller separerat dom. Blod/sår/bråk är inga fina tecken alls.
att dom viftar på svansarna betyder att dom är stört sura, och hur menar du under magen? kryper den ena under den andra eller välter den råttan?
Hursom låter det inte bra på det lilla, det som kan hjälpa är kastrering men det har sina egna risker. Försök att beskriva exakt vad som sker i buren etc och hur du hanterar det då det händer
Det är inte varje dag men när det händer är det ofta mycket samma dag. Den ena, Thai, kan få för sig att jaga den andra, Finn, och han vill liksom komma åt Finns mage, inte lägga honom på rygg utan bara komma åt magen,vilket resulterar i att de bråttas, piper och skakar svansarna. Jag har försökt de mesta jag kommer på, lägga in de i buren så att de "måste umgås", lägga de på rygg eller låta det vara osv. Det händer sällan i buren men om de har bråkat utanför fortsätter de oftast inne i buren också, de står i "dominansposition" och håller på. men De sover ju ändå tillsammans ganska ofta och det är väl bra?
Det är bara Finn som har haft ett par sår, det är även han som kommer springande till mamma om Thai jagar honom eller vill brottas, har inte heller haft några sånahär problem med Finn innan Thai kom så jag undrar om det är Thai som har lite dominansproblem.
Jag vill helst slippa kastrering, men jag vill ju att de ska trivas ihop..
Jag kanske har missat.
Hur gamla är dom?
Det här kan lika bra vara tonårstjafs.
Vet du om Thais syskon, någon i stammen har liknande problem?
En del kan ju handla om aveln, sånt händer ju tyvärr ibland.
Jag hade nog städat ur buren, bytt inredning & introducerat på nytt.
(jag kanske missade men tror inte du nämnde att du gjort det)
Är buren stor nog åt dom två? Är där tillräckligt med sovplatser, matskålar, vattenflaskor osv osv?
Blir ett år nu i veckan, jag vet inte så mycket om Thais stam då jag fick honom av Finns uppfödare som i sin tur hade fått henne från en annan uppfödare. Han är inte överförtjust i att hanteras men han är absolut inte elak eller bitig.
Buren är lagligt stor för de båda, kanske inte den största man kan hitta. de får va ute mycket när jag är hemma så de borde inte vara rastlösa. och de har varsin matskål och två vattenflaskor.
Jag introducerade de som man ska, med ren bur och ny inredning i julas.
Ibland behöver man backa & börja om med intro.
Om de snart är ett så är de inte helt ute ur tonåren iofs.
okej tack!