Penis plugs
Hej!
Är det några fler råtthanar här som brukar få penis plugs? Det är någon form av vaxpropp som oftast uppkommer på äldre råttor, eller de lite mer storväxta som kanske inte tvättar sig så bra. (av vad jag läst, alltså)
Är ny råttägare så detta oroade mig ganska kraftigt, då jag inte visste alls vad det var. Min råtta, som nu är 13 veckor (Inköpt två v sen hos Bromma Zoo) har fått dessa två ggr nu. Senaste gången alldeles nyss när han satt på mig och tvättade sig.
Har ni andra några erfarenheter om detta, går det att hjälpa på något vis? Förebygga, alltså.
Tack på förhand!
Det är inte så att det är sperma då? 😎
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Är det bara han eller kompisen också? Jag är lite inne på vad #1 säger. Könsmogen i den åldern lix.
Kärlek, ärlighet & respekt.
Hahaha senast jag kollade så är inte sperma hårt som torkat vax :p
Första gången jag hittade en sån så var den lite mer avlång, och då trodde jag det var en mask :o
Nej, det är bara Balder, kompisen är visserligen 9 veckor, men han är både mindre och jag har inte märkt något sånt från honom :)
Det är sperma som har torkat till lite. Inget farligt om det sker ibland och inte luktar totalt apa. Då kan det va infektion.
Men många herrar är lata och orkar inte rengöra sig. Äldre gubbar kan inte alltid rengöra sig själva ordentlig om de har dålig balans.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 Tror du? Saken är den att den kom ut när han satt och tvättade sig själv alldeles för en stund sen, och jag har bara haft honom i två veckor, skulle inte säga att det är "ibland" då <.< Förövrigt så är han 13 veckor själv, som sagt, vilket jag antar inte direkt klassas som gammalt ;)
Men jag kan ju självklart förstå att det torkat, jag vet ju (tyvärr?) inte vad torkad sperma ser ut som 😛
Det är torkad sperma och rätt vanligt på hanar. Låg nog under förhuden redan när han började göra rent.Min kompis fick en satts i håret när vi skulle para henne hona för ett par år sedan. Honan flydde upp på hennes axel och hanen far efter. Honan ner på bordet och hanen missar och tar kompisens hår istället. Påminde lite om halvtorkat limm när min kompis väl märkte att han hade lämnat en satts sperma i hennes hår. Var ett tag efter hon såg det.
Men det är även vad som kallas vaxplopp på parade honor. Hanarnas sperma brukar oftast bilda en hård vitaktig plupp inne i honan man oftast ser utåt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ah, jag förstår. Ja men då är det nog säkert det då! Tack så mycket!
Haha ojdå, vilken otur 😃 Men nu kan man väl bara skratta åt sånt, antar jag haha!
Men är det då samma sak som en penis plug? Är det torkad sperma som stannar kvar och blir större, eller är det någonting helt annat? Jag läste om detta via en engelsk sida, nämligen, men kan inte säga att det var supermycket fakta.
Min ena äldre hane på 2 år har exakt det du beskriver uppe i inlägget, har själv också undrat lite vad det är. Men eftersom han är 2 år så är det antagligen hygienen det brister i där jag får hjälpa honom av torka av pälsen med en fuktig trasa osv.
Harley och Charlie