Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 648 ggr
Rubensråttor
2016-05-19 04:38
0

Bur

Hej! Min son kommer snart att få hem två råttor. Till bådas glädje. :-) lillesyster och storasyster börjar vänja sig med tanken och har tom intresserat sig för burbygge och inredning. Mannen kommer behöver lite mer tid men kommer garanterat mjukna! 😉Sonen har längtat länge och vill naturligtvis ha buren på sitt rum. Vi har sedan innan två pudlar och en gammal katt och dessutom öppen planlösning på nedre plan och kan ju av den anledningen varken ha råttorna lösa eller i hage nere. Det gör lite ont i hjärtat att låta råttorna vara själv i sin bur uppe när jag ju är hemma. Jag jobbar oregelbundna tider och är därför ledig många förmiddagar. Funderade då på att göra en "rolig" aktivitetsbur att användas lite då och då, någon timme på förmiddagarna. Just för sällskap, dofter, röster osv. Min fråga är då om lagen om burstorlek även gäller den typ av bur/lekplats?

Alwyn
2016-05-19 08:20
0

Hur menar nu? Den buren de ska bo i ska väl vara rolig och aktiverande? Jag menar varför vill du ha två olika burar? :) Lagen gäller lekytor också, de brukar ju ofta vara större med för att erbjuda plats till aktivering och motion. Om du menar för att ha en extra lekplats på nedervåningen är det ju toppen, men kanske en hage av något slag blir lättast då som kan plockas bort lätt? Typ skivor som du hålar i hörnen och fäster ihop m buntband så den går att vika ihop. Då kan de få törre yta.

Rubensråttor
2016-05-19 08:51
0

Naturligtvis! Buren är stor och full med rolig inredning, sonen kommer att kunna ha råttorna lösa i sitt rum när han är hemma. Rummet är rått/gnagsäkrat. Tänkte däremot om man kunde bygga en mindre bur som sitter på väggen i köket, den kommer tyvärr inte kunna vara så djup. 30-35 cm. Vilket ju är för grunt för att vara bur. Tanken var att inte ha dom på golvet just för att hundar och katter finns på bottenplan. Men om man gör den spännande med annan inredning så kanske det kompenserar djupet, som ett litet äventyr?. Det här är ju för att kunna ha råttorna där resten av familjen är när sonen inte är hemma. Det handlar inte om timmar utan då och då. Fast allt det här med råttor är ju så nytt för mig, försöker läsa in mig. :-) Har läst att dom är sociala och gärna är där "vi andra" är. Men det kanske bara stressar dom i onödan?

Alwyn
2016-05-19 10:57
0

Då förstår jag! Du får ju fästa en möbel på väggen som är 3 dm djup, då måste den vara minst 60cm lång och 30cm hög men det roligaste för dem är ju om du gör den längre och högre samt sätter in hyllsystem så det blir spännande gångar och krypin. Tänk även på att ha en liten lucka/dörr för att det ska va lätt att sticka in en hand och pyssla med dem.

Rubensråttor
2016-05-19 21:32
0

Perfekt! Så får det bli, tack! :-)