Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 705 ggr
[Klave]
0

Onödig risk?

Min råtta på drygt 2 år har vad jag är 80% säker är en tumör ovanför bakbenet. Ska till veterinären på måndag och känner mig så osäker på vad jag vill göra ifall så är fallet. I och med att han är gammal så oroar jag mig för sövning ifall han behövs opereras eller röntgas. Han är inte ont och är pigg och glad. Tänk om jag väljer att söva honom och så vaknar han inte mer. Då känns det nästan bättre att vänta tills han mår dåligt även om det då skulle vara försent. Samtidigt vill jag ju att han ska må bra och vara frisk så länge som möjligt. Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

komigentam
0

Vad trodde/sa vet?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Aleya
0

#1 det är lördag idag. H*n menar måndagen som kommer. Alltså den 16/5. Till ts, jag skulle inte utsätta ett äldre djur för detta. Jag skulle nog låta antingen djuret leva tills jag märker att det inte mår bra eller så skulle jag avliva det om jag anser att det får så pass dålig livskvalitet fort sen att det skulle bara plåga djuret inom bara några veckor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

komigentam
0

#2 Oopsie, tyckte det stod att hon redan varit hos vet..

[Klave]
1

Var hos veterinären idag. Var lite svårt att diagnostisera men eftersom knölen åker ut och in så var hon säker på att det inte var en tumör. Hon tror det är ett bråck och att det är njuren eller tarmen som man kan känna åker ut lite ibland. Han har antagligen fått det pga. ett fall eller liknande. Det man kan göra är att göra ultraljud och operera men eftersom han är så gammal tyckte hon inte att det var värt risken eftersom han inte har ont av det. 

Vi valde att avvakta eftersom han inte har ont. Han kan leva med det livet ut vi får bara ända om lite i buren så att han inte kan ramla eftersom han inte har muskulaturen att skydda honom på ena sidan buken ifall han skulle ta ett fall. Det finns såklart en chans att det börjar göra ont eller att hans ena njure skulle börja krångla men jag känner att då tar vi det då. Just nu är han en go och glad råtta och jag är glad över all tid jag får med honom.

komigentam
0

Går inte att säga utan att ta prover på knölen om det är just en tumör så hade isf bett om ett prov. 

Vet de som opererat vid 2 år & tyckt det varit värt så det är nog upp till dig. :)

[Klave]
0

#5 En tumör kan inte flytta sig ut och in på de sättet utan den börjar växa på ett ställe och då sitter den där. För att en tumör skulle vara logiskt skulle det vara en tumör som har lossat av sig själv.

komigentam
0

#6 Okej, hört att man inte kan avgöra det på  så vis utan behöver göra prover. Antar det handlar om olika åsikter & erfarenheter då :)

tötenöten
1

#7 Det går inte att avgöra om det är cancer utan prover, däremot räknas väl de flesta knölar som tumörer :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta