Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1211 ggr
snuffypuffy
0

Skadad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. En av mina råttor skadar den andra råttan så att den får sår. På kvällarna brukar den ena skrika superhögt och den andra brottar ner den på marken. Den som blir nerbrottad har rivsår här och där. Vad ska jag göra?

Zolah
1

Vart bor dom? är dom syskon? honor/hanar? ålder?

djupa så? ytliga rispningar?

snuffypuffy
0

#1 hur menar du med var de bor? Ja jag tror att de e syskon. Har det väldigt svårt med att se om de är honor elr hanar :/ 7 månader Ganska djupa ja. Japp

Zolah
3

Om råttor är för trångbodda så kan dom börja skada varandra, det är blandannat varför det är så viktigt att kolla burmått så att man har rätt storlek. Du kan kolla det på våra Vanliga råttfrågor.

Kolla om dom har en stor pung, om dom inte har det är det honor. om bara en har det så har du ett annat problem också

Om det är djupa sår bör du skilja på dom på en gång, råttor ska aldrig dra blod från varandra, då kommer dom vad jag lärt mig att anfalla varandra resten av livet eller tills en dör. Om det är så att dom bor för trångt och därför attackerar varandra kan det finnas en liten chans att få ihop dem men då måste du läsa igenom introduktion ordentligt.

Hur gammal är du?

ElinvBorg
0

Dom bor inte i den lilla petboxen som är på bild va?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

snuffypuffy
1

#4 Nejdå. Det är bara en flyttbur.

snuffypuffy
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Just nu har jag inte så mycket saker i för har precis städat buren.

EllenE
1

Låter som djuraffärsråttor?

Om det är av olika kön kommer honan troligen bli dräktig och det är nog inge kul om du inte är förberedd. Och när de skadar varann så pass borde du nog ändå skilja på de.

och som de andra sa, killar har ganska stora pungkulor så det brukar man se ganska lätt.

tötenöten
2

Är det två hanar, och kommer från dålig avel (behöver dock inte alltid vara fallet), så låter det som att detta är ett hormonproblem. Det vill säga att den ena eller båda hanarna producerar för mycket hormoner vilket gör att de blir aggressiva, skyddande et.c.

Det som brukar lösa det är kastrering.

Alla råttor bråkar däremot sinsemellan, men det ska inte bli sår då. Vi kan hjälpa dig bättre om vi får veta mer bakgrund på råttorna, säkert kön, hur pass allvarliga bråken är och hur länge du haft de :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

marathos
0

Är det två hanar rekommenderar jag kastrering som #8.