Sover
Min råtta sover hela tiden. Och om han får mat så tar han upp det till sängen. Och om jag tar upp honom så somnar han I min tröja och han orkar inte göra någonting annat än att äta och sova. Han är uppe lite på natten tror jag. Är det normalt att dom är så? Han är omöjlig att väcka och dom lever ju bara 2 år så dom kan ju inte sova hela sitt liv. Han är 7 månader.
Har det uppkommit nyligen kan det va värmen. Googla på tips hur man svalkar en råtta eller gör en sökning här :)
Annars vet jag inte tyvärr.
Håll koll på hans vikt och väg honom varannan dag ifall du är orolig. Håll koll så att han dricker och äter som han ska. Se också så han inte har någon hosta, nysningar eller är röd runt nosen eller ögonen. Märker du inte något av detta så är det nog värmen.
han har alltid varit så. Och det han väger bra. Och verkar må bra. Så jag vet inte vad jag ska göra
Eftersom du skriver råtta i singular så tänker jag, bor han ensam?
Isf. tänker jag att det spontant kan vara depression, nedstämdhet för råttor är ju flockdjur.
Kärlek, ärlighet & respekt.
nej han bor med 2 andra
Det kanske är värmen. Mina råttor brukar också bli lite tröttare då, märkte det förra året också.
Jag brukar öppna fönstret en liten stund bara, eller så tar jag upp dem och låter dem leka på vår inglasade balkong.
Do as you would be done by - And think for yourself
Vilka tider brukar du umgås med dem? I och med att råttor är först och främst nattaktiva djur så är de ofta dåsiga mitt på dagen. Mina råttor vilar av och till mellan kl. 09-17, sedan är de ofta vakna fram till 02 och sedan mellan 05-08.