Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 883 ggr
[Klave]
1

Råttor och sommar - tips

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu börjar det bli varmare och jag märker att råttisarna blir slöa av värmen. Men det kan vara svårt att hålla det svalt och skönt i buren hela tiden så jag tänkte vi kunde dela tips med varandra för att kyla ner råttorna och göra sommaren behagligare för dom. 

Själv brukar jag ge dom isbitar ibland som de kan bita/slicka på, frysta vindruvor är också en godis-favorit på sommaren. Jag brukar också inreda buren lite mer "öppnare" med fler hyllor i olika höjder så de kan ligga och sträcka ut sig mer då de verkar tycka att de blir lite varmt i hus och sputnikar. Ärt-bad är också en favorit eftersom de kan kyla ner sig samtidigt som de letar godbitar :)

[kendras]
1

Mitt tips är nog att hålla alla fönster o dörrar stängda så man inte får in värmen. Det funkar bäst här men vi har ett ganska väl isolerat hus också. Det blir varmare om vi öppnar. Sen kan man ha en liten fläkt längre bort i rummet (inte nära råttorna) så det blir lite cirkulation i luften. Det brukar oftast kännas svalare. Man kan också bädda råttorna lite med en bastuvante som finns att köpa på typ åhlens kanske även Ica. Bara blöt den med kallt vatten o krama ur den sen stryker du den på råttorna som om du klappade dem. Det gillar min vuxna dam :)

[svensktillverkad]
0

Ett klassiskt tips, ta ett frysblock placera den på gallret, matlåda ovanpå och handduk. Det kalla kan inte gå uppåt, bara neråt och det kyler ner hela buren :)