Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 592 ggr
Lenni
0

Drip drop-Nils

Har fyra hanråttor men det är en av dom, lilla Nils, som ofta vill kissa på mina händer. Han kommer ofta till mig och pussar min hand och för att bli kelad med för att sen kissa lite och sen springa iväg och busa med de andra hanarna. Som att han hämtar styrka av det och blir en superman och måste visa sina krafter mot de andra. Haha. Det är lite sött men undrar mest om det brukar va så med hanar? Har inte haft hanar tidigare. Vad vill han med allt detta droppande? Han är tre månader.

Lenni
0

Han hann nog kissa på mina händer tre gånger medan jag skrev detta inlägg.

KarolinD
0

Det är väldigt vanligt att råttor vill markera sitt revir. Vissa mer än andra och speciellt hanar. Du kanske har en hane som revirmärker mer än andra. Om han revirmärker dig så är det bara för att han tycker om dig, så tolkar jag det med mina honor. Om de kommer större droppar upp mot små pölar så är han inte rumsren ännu bara :) Men de kommer med tiden!

Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

Lenni
0

Ok. Det var som jag misstänkte. Ibland vill han inte att de andra hanarna är nära mig. Då jagar han bort dom. De börjar lära sig sina namn nu så när jag pratar med Frans så kommer Nils och föser bort Frans. Men det händer inte dagligen detta scenarium. Kanske är Nils den som bestämmer och Frans kommer tvåa i rangordningen?

Mymlan&Vifs
0

Kan för övrigt nämna att mina honor gör likadant. ^^

KarolinD
0

Ja de kan absolut vara så att Nils är ledare, men de behöver inte vara så. För att veta säkert måste man studera de i flera sammanhang, utanför buren och i buren mm.  Men de du beskriver har nog att göra med vem som är ledare, hanarna visar sitt revir och försöker sätta varandra på plats. Det kan vara bra att du visar att du godkänner Frans genom att klappa han på ryggen men även ger Nils uppmärksamhet. Så får vi hoppas att Nils beteende inte fortsätter :) Bästa är ju att båda kan vara med dig samtidigt och att de accepterar varandra.

Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

Lenni
0

Ja det vore det bästa. Nils har alltid varit gosig och mammig. När jag fick hem honom var han mycket mindre än hans syskon så passade extra på honom så han inte skulle rymma genom gallret. Han var/är så kelig att han försökte rymma ut från buren när jag var i närheten. Så på det viset fick han extra omsorg. Men jag ger alla hanarna uppmärksamhet och kärlek.

EllenE
0

Min ena hane revirmarkerar ALLT jag tar i och mer! Det är inte kiss utan små doftlösa droppar av nåt annat, här börjar det nästan bli ett problem men jag tror inte riktigt det finns så mkt att göra åt det.