Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 290 ggr
TinaSjoblom
0

Ny Hane?!

Jag har tagit mig an en hane på ungefär 1 år. Han har tidigare bott i en djuraffär men skulle "avvecklas"…kunde inte låta det ske så jag tog hem honom. Han har (vad jag vet) bott själv nästan hela livet. Men jag tycker att man ska ha två råttor (minst) för att de ska trivas. Men kan jag skaffa en till hane? Jag kan väl inte skaffa en unge utan hellre en lite äldre med "lite kött på benen". Hur ska jag göra?

Bellona
0

nej, en råtta ska aldrig vara själv så vida den inte är bevisat aggressiv mot andra råttor.

två vuxna hanar är inte så lätta att sätta ihop alla gånger. speciellt inte om den ena bott själv. det jag själv skulle gjort är att skaffa en men helst två ungar till honom. det är lättare att sätta ihop då de inte utgör något egentligt hot mot honom och hans ställning som alftahane. att jag skulle skaffat två beror på att då får ungarna stöd och trygghet av avrandra samt en lekkamrat..

TinaSjoblom
0

I djuraffären sa de att han hade varit elak mot honorna som han bodde med, därav hans placering i en enskild bur. Har precis köpt en ny bur till honom h 64, b 60 och d 40. Är det inte liiite väl litet för 3 stycken råttherrar? Jag arbetar i en djuraffär då och då och jag pratade med ägaren, han sa att jag kunde få ta hem en äldre hane på prov och se om det funkar. Vem vet? Det kanske går jättebra från första början, eller så går det inte alls…

MoaL
0

Om det inte går så prova att kastrera honom. Iofs kanske det är lite väl sent, men prova går ju. Och elak? En ovan kan tycka att det är elakt när en mer dominant hona/hane visar sig ranghögst också. Det tycker jag fortfarande ser hemskt ut, trots att jag vet precis vad som händer.

Nu kan han nog ha mycket svårt att gå tillsammans med någon annan råtta, men det skadar ju inte att testa. Tänk bara på att det kan ta tid, kanske någon vecka, så ha en bur till de nya och en bur till honom och låt dem lära känna varandra på platser de inte ser som "sina".

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Bellona
0

burräknare:
http://www.ratpower.se/burraknaren.asp

känns tryggt att en råtthane som var aggressiv mot honor tydligen användes(/skulle användas) i avel. suck. djuraffärer.

du kan ju testa men som sagt brukar det inte vara det lättaste med vuxna zooråttor osm bott själv. därför skulle en unge vara bättre och säkrare. eftersom råttor inte Får hållas ensamma så är det ju din skyldighet och ansvar nu att låta honom få träffa en unge sen om det nu inte funkar med den äldre.

räkna med att det kommer ta tid i alla fall. först och främst ska de träffas på neutrala platser. de kan behöver träffas flera gånger om dag i flera veckor.

en råtta som bor själv är ingen lycklig råtta.

"Jag kan väl inte skaffa en unge utan hellre en lite äldre med "lite kött på benen"
det är tvärtemot det där du säger. med en vuxen hane är det bäst med en unge som inte har kött på benen. Det är alltid lättast med råttor som inte utgör något hot.. det Kan funka med äldre men chansen brukar inte vara stor med zooråttor. jag skulle testa med en unge istället.

TinaSjoblom
0

Jag har ingen aning om hur pass elak han var mot honorna. Ägaren tyckte iallafall att det var så pass att han skulle sättas i en egen bur! Men hur är det med kastrering? Blir de mycket lugnare efter det? Vad kostar det (ungefär)? Jag får helt enkelt testa med antingen en eller två ungar eller med en hane. Jag vill ju inte skaffa en till bara för att skaffa, det måste ju kännas rätt också.. Är tacksam för alla tips jag kan få! Helst de med erfarenhet att sätta ihop två äldre hanar!

MoaL
0

Jag hade en hane på drygt ett halvår som jag fick från djuraffären för att de visste att jag höll på med råttor. Det var någon karl innan som hade köpt honom ensam. Han hade börjat bitas och därefter dödade han tydligen en råttunge när den där mannen slutligen köpte en kompis till honom. Det slutade med att lilla Baltazar som han hette lämnades tillbaka och därefter fick jag honom. Han hatade allt som hette hanar. Likaså avskydde han honor. Efter någon vecka lät jag en veterinär kastrera honom, och han slutade i varje fall hugga mot de andra råttorna när de fick träffas. Istället skrek han som en stucken gris av rädsla, men efter någon månad kunde han gå tillsammans med honorna. Hanarna slutade han aldrig att hata, men honor gick bra.

Baltazar blev jättelugn och fin och han älskade sällskapet. Nu vet ju inte jag om det skulle fungera att kastrera en ett-årig hane. Det skulle nog ha varit bättre om han hade varit bara runt halvåret, men du kan ju försöka. För mig kostade det cirka 400-450 sisådär, jag minns inte riktigt.

Jag har inte satt ihop några äldre hanar än så, däremot en äldre hane och en hona, och det har gått bra. (Nej, honan var inte längre fertil, så gammal var hon och dessutom är hon rätt dominant.)

Mvh,
Moa

TinaSjoblom
0

Det är så svårt! Var och kollade på en hane idag, men i mina ögon var han alldeles för liten. Jag vet inte om jag vågar kastrera honom heller, pga hans ålder. + att jag inte vill skaffa rått-pojks-ungar som sällskap heller, men vet ju aldrig. Man kan inte lita på dem till 100%.

MoaL
0

Vilka kan man inte lita på? Du behöver ju inte kastrera den nya hanen för att du kastrerar den gamla du har nu.

Mvh,
Moa

TinaSjoblom
0

Råttorna kan man inte lita på. Hade inte vågat lämna han och den nye en sekund, ifall det skulle hända nått. Nej jag vet att jag inte behöver kastrera båda. Men om jag kastrerar honom så kan jag ju lika gärna ha honom tillsammans med mina honor. Jag får rådgöra med en kunnig och duktig veterinär.

TinaSjoblom
0

Nu jag skaffat två stycken kompisar till min hane. Får se hur det går…..

TinaSjoblom
0

De nya råttorna har redan suttit i karantän, känns skönt. Introducerade de små för den store idag (genom burgallret). Det gick finfint. Får se hur det går om ett par dagar då de träffas "på riktigt"… i badkaret hade jag tänkt. Sen blir det en STOR-städning av buren…Pust och Stön. Efter det kan de kanske bli sambos, går inte det så får jag väl fortsätta att låta dem träffas på neutrala platser tills de accepterat varandra.