Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2258 ggr
tzunaroni
1

Gräddfil+bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lägger in gräddfil också.. hon verkar dräktig nu då det verkar som att det inte är alltför lång tid kvar tills hon ska föda.. men hon är inte står så tror inte på många bebisar där ^^

Kärlek till djur kan aldrig multipliceras för många gånger <3

tzunaroni
1

förhoppningsvis blev de rätt håll nu

tzunaroni
0

denna bilden tog jag samtidigt som dom andra så jag har inet tagit ut henne o stört henne nu, men jag ville inte lägga in den förräns jag var lite mer säker på att hon var dräktig

Sarakechi
1

Ser jag illa, eller hänger det inte en pung under råttan? :)

komigentam
0

#3 Haha ! Men jo, det är väl en pung?
Tänkte inte ens på det 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. 

tzunaroni
0

nej är ingen pung ^^, hon har blivit så idag och har en hårdare kula där vilket kanske tyder på att hon snart ska föda ^^,

Sarakechi
1

Fast det ser verkligen ut som en pung, och jag hade nog varit försiktig med att hålla en dräktig råtta så :) Jag röstar för att det är en gosse :P

Sarakechi
1
Sarakechi
1

Men jag är nyfiken på om jag har fel o det verkligen blir bäsar :P

tzunaroni
0

#6 .. det är en hona och hon är 10 veckor gammal, hon är stora tydligt synliga bröst vilket hanar inte har ^^,
hon går runt med värkar och sträcker på sig och ligger på sidan och flåsar, likadant som ena den andra dräktiga honan gör. och eftersom hon vart helt platt där vid svansen tills idag och det är en ganska stor kula där och muffen börjar öppna sig mitt i den kulan så är det ganska så omöjligt att det är en hane om dom inte har ett hål i pungen hahahah xD

så jag är 1000% säker på att detta är en hona ^^

komigentam
0

Bara 2 -3 dagar innan hon födde, har aldrig sett en slags "pung" på en råtta för hen ska föda. Kan såklart ha fel men undrar verkligen om det där inte är en pung. 

(råtta tillhör Oddpaws uppfödning, bild tagen av mig dock)

Sarakechi
1

#10: Detta är ju en hona, där ser man tydligt spenarna :)

Sarakechi
1

#9 Fast en dräktig hona har ingen "kula" i underlivet förutom i magen :P Dessutom ser jag inga spenar på magen :)

tzunaroni
0

har fått svar utav 2 st uppfödare att kulan kan innebära att förlossningen har startat , alla är olika individer, sedan är hon väldigt liten i kroppen då hon vägde 136g när jag fick hem henne och även det kanske kan påverka.. nä bilden visar inte speciellt tydligt.. hade kunnat tagit ny bild men just nu ligger hon på sidan och ´håller isär benen och rycker upp med svansen och har sig.

kulan var inte där igår iaf.. jag ha haft råttor förr så jag vet definitivt hur man ser skillnad på hane o hona xD ,
eftersom jag nu är säker på att hon är dräktig då hon ligger med värkar så blir de kul att visa hennes bebisar i dagarna^^ , tror dock inte de blir mer än någon enstaka

komigentam
0

#11 Precis :)
Tänkte att TS kanske kan jämföra med sin/a hona/honor för denna damen fick bebisar förra året så är helt säker på att hon var dräktig. 😉

komigentam
0

#13 Blir helt klart intressant att se isf!

tzunaroni
0

#14 om min inte är dräktig så undrar jag vad det annars kan vara när hon ligger på sidan och flåsar, slutar, flåsar , slutar och sedan håller benen särade och rycker med svansen och sedan ställer sig upp och sträcker på sig o har sig och lägger sig igen och slickar mellan benen^^ och vart var isåfall pungen sent igår kväll?? xD

Sarakechi
1

#13 Jag har haft ett par kullar, aldrig sett någon kula innan födsel. Jag vet inte vad för "uppfödare" du haft kontakt med, och det finns inget logiskt med att någon "kula" trillar ner, låter mer som en kryptorchid hane :P Men det ska bli intressant att se om det blir bäsar eller inte. Hanar har en tydlig pung dessutom..

komigentam
0

#16 Om hon väger runt 126g  så bör hon inte vara vidare gammal så pungen kan ha kommit först nu.. Inte alla får pung lika tidigt.

Ja, vi får väl se men hoppas du har fel just för råttan låter ung utifrån vikten :/ 
(samt ser ganska ung ut)

tzunaroni
0

hon är 10 veckor gammal, det är allihopa utom ena hanen som är 13 veckor gammal, dessa räddades från ormmat och blev parade i lådan där alla var tsm :/
så inget jag valt

hon är minst utav alla i storleken. men som sagt så är jag säker på att det blir bebisar snart från henne så jag e väldigt säker på att de är en hona ^^

lägger ut bilder dagen efter dom är födda :)

komigentam
0

Nej, har förstått att det inte är du som parat dom. Följer nyfiket ^^,

tzunaroni
3

grddfil till vänster, och hane till höger. skiljer 1 dag i ålder på dom och dom är samma storlek ^^

komigentam
1

Kunde personen verkligen födelsedatum, vilka som var från vilka kullar osv om det var för reptilfoder & alla verkade bo tillsammans?

tzunaroni
0

denna person känner jag, han hade alla kullar uppdelade hemma och höll koll på vilka som var obesläktade och besläktade, allas födelsedatum stod på deras lådor som dom levde i.
det var under frakten som han la ner hanarna och honorna i samma, dessa gick att rädda endast för att han inte behövde mer foder på ett tag och man kan inte frysa in dom för länge då försvinner bra ämnen i deras kroppar, så man fick en möjlighet att ta dom och då gjorde jag det.
eftersom jag mötte honom vid vägkanten på motorvägen vid avhämtningen då de var kvällstid o jag har barn så kunde jag inte påverka att dom låg i samma låda, hade jag åkt på dagen hade vi åkt hem till honom men nu blev de inte så.

jag har redan skällt ut honom satan för detta.

komigentam
1

#23 Aha! Hoppas iaf du har fel så så unga råttor inte är dräktiga för sin egen skull då givetvis. Inget illa men't mot dig!

tzunaroni
1

#24 nä nä de förstår jag att du inte menar ^^
han har super koll på sådant och han är human med antal kullar och mellanrum mellan dom MEN han har en massa minus på hur dom bor, vad dom lever på för mat  osv.. men han har super koll på datum och att inte inavla.
men han gör en massa fel också och de är jag förbannad över .

komigentam
0

#24 Jag förstår det!

komigentam
0

Pratade med uppfödare som snarare misstänkte inflammation/infektion i underlivet isf så de sa att du bör hålla koll..

Sarakechi
1

#21: Såg inte hela denna bilden innan, loggade in mobilt,  detta är märkligt, för på bilden du visat ser man tydligt att det är en hona, men på den "introbilden", ser det verkligen ut som en hane, nu är jag förvirrad ;)
Och som Tam redan skrivit, hoppas inte hon är dräktig, med tanke på ålder o vikt, dessvärre är det kanske så :/

komigentam
0

#28 Precis, det ser ut som en hona fast med pung! Men det kan vara inflammation/infektion, så att säga, så håll koll :/ 

(hoppas verkligen ingen av dessa unga är dräktiga, väldigt oansvarigt av vännen att lägga de i en låda tillsammans hur kort stund det än var :/ )

tzunaroni
1

håller stenkoll och har vet pengar ifall något händer…
dom andra 3 är garanterat dräktiga dom har jag känt rörelser på i magen och viktuppgången är en hel del på varje råtta

zickan
2

Knölen har inget att göra med dräktighet eller påbörjad födsel. Det är troligen en klutt bajs som du kan trycka ut själv så är knölen borta. Eller värre, en infektion. 
Skenet kan bedra. Men tycker inte hon ser ut att va på väg att föda inom nån dag . Knappt antydan till mage eller bröst. 

Dessutom bör du inte hålla honan så. Du gör så att alla ungar mosas samman med att hålle henne hängande så där. Kan va rätt farligt om det görs mycket eller på känslig. och hon bör va känslig med tanke på hur liten vikt hon har och hur lite fettmassa hon har som skydd i kroppen för de små. Bör va försiktig med dräktiga honor. Ska du fota magen, gör det väldigt fort och hellst med stöd för baktassarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2

#9 låter mer som hon är förstoppad och har svårt att bajsa. troligen infektion eller hård i magen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
2

Jag tror det blev en miss där för när du frågade mig om "knölen" så förstod inte jag att du menade att det såg ut sådär för det där är inte kopplat till förlossning.
Jag trodde du menade att hennes "bula" på magen hade flyttat sig nedåt, dvs kvar på magen och inte att det kommit en knöl som ser ut som en pung.
Så jag måste ha missförstått det du skrev till mig helt enkelt.

Jag tror Zickan är inne på rätt spår om förstoppning, troligtvis därför hon visar tecken på smärta också så det bör tittas på omgående så det inte uppstår större komplikationer.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

komigentam
0

Hur har det gått för er? :)

tzunaroni
1

Hon hade 1 bebis som satt fast och 1 bebis som kunde plockas ut levandes igår. Hon é trött så idag lades hennes bebis ner hos dumbo då hon inte orkar ha den där och veterinären rekomenderade att göra så för gräddfils skull. Gräddfils bebis stannar här iaf. Den var väldigt liten.

Zabbio
0

Liten då :(

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tzunaroni
0

förhoppningsvis går de bra för henne och även för hennes lilla bebis , men dumbo har bra med mat och är jätte duktig, fulla magar hela tiden på de små krabaterna så jag tror det ska gå bra för alla bebisar men man vet aldrig.

Zakaraa
1

Usch då, men då är det inte konstigt att hon hade såna smärtor!
Fick hon ut bebisen själv till slut eller hur upptäckte ni det? 
Fantastiskt egentligen att den som var kvar i magen överlevde. Var väl inne på dag 3 eller så sedan "pungen" uppkom?

Namnet Mirakles poppade upp i skallen på mig, haha. (kombo av Herakles aka Herkules och Mirakel)

tzunaroni
0

#38 . nä precis de var verkligen inte konstigt då :/ … nä jag åkte till veterinär så dom fick plocka ut igår kväll. därav rekommenderade dom att bebisen skulle ha de bättre hos en av de andra honorna som skulle få först så gräddfil skulle få bli bättre utan en bebis, och imorse så såg jag att dumbo hade fött så då blev de att bebisen raka vägen fick flytta ner dit . och alla bebisar där har det super bra :)

ååh de va ju ett super namn :D…. Hon kommer stanna hos mig så det namnet ska hon få :D <3

Zakaraa
0

#39 lol på mig själv, jag borde ju kopplat när du nämnde om råden från vet…. My bad 😟
Håll koll på Gräddfil bara så hon inte verkar orolig. Hon kan ju lätt bli det när alla bebisarna försvann på en gång.

Haha, ska bli roligt att följa de små knoddarna!

tzunaroni
0

#40 hahaha jag e likadan xD
jadå det gör jag.. just nu sover hon o tar de lugnt hela tiden äter lite o dricker o sover igen.

jaa hehe :D

Zabbio
1

Skönt att dt fanns fler nya mammor, även om situationen är lite jobbig med så många oplanerade dräktigheter :)

tzunaroni
1

#42 ja precis de kunde ju vart i bättre situation , men e skönt att de ändå gick så pass bra som de gjort trots då tråkigheterna för gräddfil.
tur att jag har all tid i världen nästan iaf för dessa småttingar, är mammaledig så alltid hemma ^^

komigentam
0

Inte konstigt honan såg underlig ut ! 😕

tzunaroni
1

#44 nä precis :/
tråkigt att dom skulle bli dräktiga så här tidigt i livet :(

Sarakechi
1

Nu är jag övertygad ;) Grattis till de små! Posta massa bilder sen :D

tzunaroni
1

Tråkiga nyheter . När jag väckte sambon för jobb i natt vid kl 04 så kollade jag till alla råttor. Då vart gräddfil inte med oss längre :( Hon verkade frisk igår. Bara trött efter snittet. R.I.P gräddfil . Hoppas du har många vänner på de gröna ängarna . Hade dig inte så länge men du var så underbar o snäll. Love you <3

KarolinD
0

Åh jag beklagar verkligen! Vad ung hon blev. Stackars lite  <3

Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

tzunaroni
0

Ja hon blev inte gammal stackarn :( men snittet kanske gjorde sitt på en liten bebis.. Älskad var hon sista tiden av livet iaf <3

Sarakechi
0
tzunaroni
0

#50 tack så mycket <3

Zabbio
0

Nej, så tråkigt :(