Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1066 ggr
[kendras]
2016-04-04 16:14
1

Badbalja/pool

Jag undrar om nån har någon idé på vad man kan ställa i buren som är tillräckligt lång för råttor och lite djup med kanter som dom kan bada och simma i? Den måste alltså va ganska tung så den inte välter (kmr stå på en filt) och ha lite kanter så dom inte skvätter utanför. Jag vill kunna vänja mina råttor för vatten o tycka att det är roligt med vatten från första början så baden inte blir så jobbiga sen.

[TanatosNyx]
2016-04-04 16:23
0

Jag hade kollat bland ugnsformar efter lämplig badbytta

[kendras]
2016-04-04 16:24
0

#1 hmm ja det kan ju va nåt. Det ska jag göra! Tack för tipset! :)

Zolah
2016-04-04 16:42
1

Precis, dom brukar bara nice :) du kan okcså ställa stenar osv i vattnet så dom kan klättra på dem om dom vill vara nära men inte i vattnet.

Sabdjina
2016-04-04 22:25
2

Varför vill du ha dina råttor till att simma? Vatten torkar ut deras hud samt kyler ner. På sommaren när det är riktigt varmt så kan det dock vara positivt att ha en liten bytta med frysta ärtor eller liknande en stund för att de ska kunna svalka sig (sök på Ärtfiske) Men vatten är inget som bör ingå i själva burinredningen (förutom vattenflaskor såklart). Vad är det du vill uppnå med att ha balja med vatten inne hos dom liksom? Råttor är inga vattendjur som du nog vet 😏 Kopierat in vad jag svarat i ett liknande inlägg.. "Precis som zickan skriver, råttor behöver sällan eller aldrig badas. Det torkar ut huden och kan kyla ner dom. Dessutom stressande för många. Ifall du upplever att det känns lite snuskiga så är det bättre att torka av med fuktig handduk. Ett annat tips är också att ta lite kokosolja o smörja vid svansrot o lite mot ryggen (behövs bara litegrann) det smakar ljuvligt tycker de flesta långsvansarna 😊 På så vis tvättar de själva sig lite mer noggrant. Annars är det bara att hålla rent bur o tvätta eventuella hängmattor ofta. Lycka till!"

[kendras]
2016-04-04 23:19
0

Jag vill att sjävla duschen en gång per år ska gå lätt. För om dom badar litegrann själva då o då så är dom vana vid vatten sen och det blir inte lika jobbig situation.. Som jag skrev. Dessutom gillar en del råttor att simma och är dessutom jättebra på att simma! Det är också bra träning för dem. Man kan smörja in dem i olja innan de badar/simmar så blir de inte lika kalla plus att det gör så att dom inte torkar ut. Jag har inte tänkt att göra detta ofta, bara nångång ibland.

Sabdjina
2016-04-04 23:40
0

Oftast behöver de inte duscha/bada alls. Det räcker att torka av med fuktig trasa ifall de är snuskiga. Annars lite kokosolja för att få långsvansarna att tvätta sig bättre. Jodå, råttor är oftast väldigt bra små simmare. Men det betyder inte att det är bra för dom. I det vilda är brunråttan tvungen att göra allt i sin makt för överlevnad, vilket i vissa fall också innebär att de måste överleva i kloaker och ta sig över åar. Våra tamråttor har lyxen att inte behöva tänka på sånt. De blir kalla efter bad, och det krävs mycket energi för att få upp värmen igen. När det är varmt så tycker jag det låter som en bra idé, men andra dagar tycker jag du bör skippa det

zickan
2016-04-05 00:33
1

Som redan nämnt. Råttor behöver inte bada alls egentligen. En del gillar det oavsett om de är vana med vatten eller inte. En del får panik. 
Torkar ut rätt bra men det finns creme att smörja svans och balsam spray för hund till päls/hud om man vill lösa det lite så sett. 
Däremot är råttor känsliga att dra på sig bakterier och virus. De får lätt förkylningar. Flesta rekommenderar att hålla sig till sommaren när det är varmt ute. Och då ha fram vattenbad de frivilligt kan få gå ner i om de vill. Eller mat i vattnet de får fiska. 
Går även på vintern men får va lite mer försiktig. Se till så de blir helt torra efter. Kanske tillsätta mer bo material de kan mysa in sig i efter. Inte vädra eller ha buren för nära fönster. Med risk för drag/kyla. 

Rejäla hundmatskålar, olika köksformer. Jag hade nog valt keramik så det står stadigt. Vet några som kör fiska grönsaker i hundmatskål som skall undvika att hunden äter för fort. Har råttorna piggarna att balansera lite på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[kendras]
2016-04-09 14:15
0

#6 tack för all din feedback!