Vetrimoxin
Någon alls som har lyckats mildra myco med detta? Jag hittar i princip ingenting om det… Vet vägrade skriva ut baytril eller vibranord, sen när jag kommer hem och söker på vetrimoxin så är det enda lilla jag kan hitta om det är att det inte hjälper myco 😓
Tror ej hon kommer klara sig om detta inte fungerar. Kul…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Vad är det för veterinär som vägrar skriva ut Baytril eller Vibranord?
Råttor, råttor och lite mer råttor!
#1 De var inte råttkunniga, så de vågade inte. Antar att de tog vetrimoxin som ett säkrare kort… Vilket är rätt i sig, om jag nu inte redan var kunnig i vad jag behövde… Och två vet vägrade skriva ut något alls men lyckades med den tredje, så vid den punkten var jag bara desperat för något alls…
Jag förstår verkligen deras resonemang och det är en av många anledningar jag alltid kommer ta mina katter/hund dit, men jag har ingen möjlighet att ta mig till närmaste råttkunniga vet så det var ett desperat läge…
Har tyvärr ingen koll på Vetrimoxin, det är bredspektra mot bakterier dock. Men det jag blev lite fundersam kring är varför ringde de inte exempelvis Roslagstull eller Mälarkliniken om de är osäkra, kontrollera med kliniker som har större kunskap… 🤔 Tycker det hör till att de kontrollerar och inte gissar sig fram..
Min vet. ringer direkt om hon är osäker på någonting och har på så sätt även lärt sig själv om arten - så det blir en win/win för båda parter liksom..
Hade jag varit i din sits hade jag nog provat att själv ringa någon av ovannämnda och kolla av om denna medicin är rätt för problemet.
Togs det blodprov för att bekräfta myco eller hur kom man fram till diagnosen?
Sökte på preparatet här på Rif och fick en del träffar så du kanske hittar något intressant via sökfunktionen.
Bifogar länk till träffarna: https://www.google.se/search?hl=sv&q=Vetrimoxin%20%20site:rattor.ifokus.se&gws_rd=ssl
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Pm'ar dig mer detaljerat om situationen!
Jag har sökt där, vilket är var jag läste att det inte verkar fungera mot myco, men bara i princip 1 tråd verkar ha faktiskt medicinerat med det 😕