Boande
Hejsan! Jag hade råttor för många år sedan ( innan internets storhetstid) och då var det lite andra tips man fick ( från djuraffär) Bland annat att råttorna skulle ha mycket bottenmaterial så de kunde "boa". Har detta försvunnit när man kör inredda burar med en toalåda bara? Eller ger man dem annat att boa med? Jag har sett sönderrivna tidningar men oroar mig spontant för trycksvärtan. Tänkte fråga min tilltänkta uppfödare också men slänger ut den här med. ☺
Jag brukar riva sönder hushållspapper/toapapper som de får boa med ^^ Ibland lägger jag även in de i en "höboll" så de får något att göra. Det ska till och med enligt lag ha något att boa med👍
Idag behöver man inte oroa sig för trycksvärtan då den är helt naturlig.
Läs gärna L80 innan ni skaffar djur.
Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om lagen
"14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman. Allmänna råd till 8 kap.
14 § Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt."
Hade dock inte haft hö eller halm: ofta dammigt, smutsigt, vasst osv.
Upp till var & en såklart..
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Brunråttor? Är det inte skillnad på tamråttor och Brunråttor?
#4 Tamråtta är en domesticerad variant av brunråtta, det vill säga det är samma art.
Medarbetare på råttor ifokus 
Tidningspapper används flitigt som bo material. Det problem som var förut är borttaget. inte farligt material längre.
Sedan använder de flesta mycket fleace. Ikea har fleace för ca 10:- och det är mycket poppis bland djurägare. Jag köper 5-10 fleace per månad att riva sönder, klippa i bitar.- Göra hängmattor.
Verkar föredras mer än smått strö. Men många av oss kör även grävlodor till och från. Bottenströ på en del i buren eller i en låda.
Under sommaren är det jätte kul att även plantera små låga lådor med kattgräs eller krasse osv. Och låta dom ha död på inom några sekunder.
Har själv en stor samla låda med jord p ågolvet. Egentligen till illrarna men den står på golvet när råttorna är ute och de får använda om de vill. Inte så poppis om man inte slänger mat där i så de får leta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#4 Det står brunråttan på sjv & ls, de syftar på vår tamråtta givetvis.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Ibland hittar man inte ens råttorna för allt bomaterial. Men tidningspapper är utmärkt. Dock kissas det ner och luktar fort. Behövs bytas rätt ofta. Jag byter normalt varannan dag. Jobbet underlättas med en pappersstrimmlare för ca 149:- från mediamarkt
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.