Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 906 ggr
annamedråttorna
2016-02-24 10:28
0

psykiska problem/anfall/smärta?

Min råtta har problem med sina njurar och kissar blod. Efter diverse medicineringar och sånt så misstänker veterinären cystor eller tumörer i njurarna. Det är skitdyrt och riskabelt att åtgärda så vi avslutade behandlingen. Han har varit pigg, glad, druckit och ätit normalt. Inte verkat må dåligt alls. Han får "leva tills han inte orkar mer" som veterinären sa. Nu vid två tillfällen har han betett sig otroligt märkligt. En dag lät det som att råttorna slogs (hanar) men när jag titta in i buren så for den sjuka råttan runt själv jättesnabbt i buren, som att han fick nåt anfall. Imorse hände något värre. Först satt han och skakade, krafsade med framtassarna och tuggade på burbottenkanten (på plasten) med svansen helt lodrätt upp i luften (skumt??!?!) Jag pratade med honom lite, han tittade på mig men verkade ändå helt borta. När jag sträckte in handen för att lugnt prata med han och klia honom lite, så for han runt i buren, vinglade, ramlade omkull. Klättrade upp på gallret, satt och skakade, föll ner och landade på sidan, upp igen. Sen runt lite överallt en bra stund. Den andra, friska råttan såg så förvånad ut, försökte hålla i sin kompis med tassarna och få kontakt men det fick han inte. Jag blev sjukt rädd och chockad. Inser att det är dags att ta bort honom nu. Skriver mest den här texten så att de med liknande symptom ska kunna veta lite vad det handlar om. Ta detta väldigt seriöst om det händer nåt liknande med era råttor! Frågan är,- vad gör man med den friska råttan? Han kan ju inte bo själv, och vi vill inte skaffa fler råttor efter dessa två. Vad brukar man göra? Ta bort honom också? Sälja? Båda känns som tråkiga alternativ. Tips mottages gärna!

Karmatarerskanise
2016-02-24 10:45
1

Jag hade omplacerat den friska.

marathos
2016-02-25 10:45
0

Jag hade också omlacerat honom.

hampusrylander
2016-02-25 16:04
1

Tycker absolut inte att du ska ta bort den friska. Som tidigare kommentarer redan sagt, omplacera honom.

Sham's Rats

mmillann
2016-02-25 16:19
1

Att ta bort en frisk råtta är Mord enligt mig och sånt är hemskt. Omplacera honom eller skaffa en till råtta/råttor, det är det enda valet du har.

hampusrylander
2016-02-25 16:32
0

Om du vill ha hjälp med omplacering så skicka ett DM till mig!

Sham's Rats

Troberg
2016-02-26 09:18
1

Hur gammal är den friska råttan. Är han gammal så skulle jag behållit honom som ensamråtta och gett honom massor av extra uppmärksamhet. Det är bättre än att stressa med en ny miljö.

Är det en ung råtta, då skulle jag antingen funderat på omplacering, alternativt försökt hitta en omplaceringsråtta i hans ålder som kompis.

zickan
2016-02-27 00:58
2

Lite inne på samma som Trondberg. Är råttan äldre kan det även va svårt att hitta nytt hem fort.  Då kanske det är bättre behålla som ensam och ge den mer tid. 
Alternativ fråga runt efter att ev få låna en snäll råtta på foder tills din andra avlider och då ge tillbaka den. 
Eller ta en snäll äldre i samma ålder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

annamedråttorna
2016-03-10 23:07
0

Tack för era svar! En på veterinär "stationen" föreslog omplacering eller avlivning, sa att det är det man "brukar" göra. Håller med om att det är ett elakt alternativ med avlivning av en frisk individ. Råttorna är 1 år 5 månader ca. Den friska är rätt tillbakadragen och jag vill helst inte sälja honom. Pga ålder och hur han är. Tror inte att han skulle trivas så bra i nytt hem nu. Att ha honom själv däremot är väl det som lockar mest i sånna fall. Får man verkligen göra så?

mmillann
2016-04-01 16:45
0

#8 du får ha en råtta själv om den inte alls klarar av någon annan råtta alls. Eller har sjukdom som gör det svårt att ha den tillsammans med andra.